Dodano: 2 czerwca 2017 12:33
W Jedlinie trwa największy projekt rekonstrukcyjny w regionie
Tematy: jedlina zdrój rekonstrukcje łukasz kazek
W Pałacu Jedlinka trwają prace przy największym projekcie rekonstrukcyjnym w naszym regionie. Na specjalnie do tego celu wybudowanej bocznicy kolejowej na tyłach pałacu powstaje, w mogącym budzić podziw tempie, wierna replika pociągu sztabowego Adolfa Hitlera.
W ciągu niecałych dwóch miesięcy od rozpoczęcia projektu udało się zbudować szkielet wagonów, osadzony na rzeczywistym podwoziu wagonu kolejowego, wykonać składającą się z prawie tysiąca elementów szkieletową konstrukcję, zmontować ją na platformach i prawie w całości pokryć stalowym płaszczem. Obecnie pociąg przygotowywany jest do malowania o oznakowania, montowane są ostatnie elementy pokrycia, szlifowane spawy.
W czasie, kiedy na zewnątrz trwają ciągle prace związane z poszyciem wagonów, nie ustają przygotowania do prac wykończeniowych. Dzięki planom i informacjom pozyskanym z fabryki wagonów w niemieckim mieście Kessel, gdzie w dwudziestoleciu międzywojennym wyprodukowana została cała seria wagonów sztabowych, rekonstruktorzy przygotowują się się do odtworzenia wnętrza wagonu. W pierwszej kolejności zostanie on podzielony na część konferencyjną, łączności i sypialną. Następnie do pracy przystąpi meblarz i tapicer. Zgromadzona dokumentacja pozwala mieć nadzieję, że wnętrze pociągu zostanie odwzorowane tak wiernie, jak pozwalają na to finanse projektu i czas, pozostały do udostępnienia wagonów do zwiedzania.
O postępach prac i szczegółach wyposażenia, jakie udało się pozyskać, opowiada Łukasz Kazek, jeden z koordynatorów projektu.
Wyposażenie stanowiły będą w większości oryginalne elementy, zbierane, kupowane i pozyskiwane z terenu całego Dolnego Śląska i Niemiec – w dniu kiedy przygotowywaliśmy materiał do Jedlinki przyjechała wydrukowana w 1941 roku, oryginalna mapa administracyjna III Rzeszy. Oprawiona zdobiła będzie konferencyjną część wagonu sztabowego. Oprócz tego udało się zgromadzić wiele innych przedmiotów, będących na wyposażeniu ówczesnych pociągów sztabowych: oryginalną, wyprodukowaną przez zakłady Siemensa kolejowa centralę telefoniczną, lampy kolejowe etc.
Docelowo teren przy wybudowanej specjalnie do tego celu bocznicy zamienić ma się w replikę peronu kolejowego w Jedlinie-Zdroju, przez który, co można powiedzieć z dużą dozą prawdopodobieństwa, pociąg America przejeżdżał. Wielkie otwarcie połączone z wizytą w Jedlinie pociągu Retro z Jaworzyny Śląskiej planowane jest już za 2 tygodnie, 16 czerwca. O atrakcjach, jakie nas czekają, mówi Łukasz Kazek.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zobacz także
- Jedlina-Zdrój. Wiesław Zalas nie jest już dyrektorem Centrum Kultury. Decyzję w oświadczeniu wyjaśnia burmistrzyni
- Mikołajkowy Bieg w Wałbrzychu. Hospicjum zaprasza wszystkich, nie tylko biegaczy
- Kupujesz węgiel w interencie. Uważaj na oszustów – radzi policja
- Dziesiątki opon wyrzuconych do potoku. O jesiennym problemie mówią aktywiści stowarzyszenia Czysty Wałbrzych
- Święto muzyki i odsłonięcie muralu 22 listopada w Filharmonii Sudeckiej
- Jarmark Bożonarodzeniowy w Głuszycy. Miasto ogłasza nabór na wystawców
Najczęściej czytane
- Wałbrzych. Koniec ZDKiUM. Miasto chce zlikwidować tę jednostkę
- Wałbrzyszanie zrobieni „na festiwal rowerowy”. Gdzie się podziało sto pięćdziesiąt tysięcy złotych?
- W Głuszycy rozpoczęto realizację kolejnego projektu polsko-czeskiego
- Karambol na A4. Jedna osoba zginęła. Jezdnia w kierunku Wrocławia zablokowana
- Ponad 80 mln złotych deficytu. Wydatki na poziomie blisko 1,5 miliarda. Jest projekt budżetu Wałbrzycha na przyszły rok