Dodano: 2 czerwca 2017 12:33
W Jedlinie trwa największy projekt rekonstrukcyjny w regionie
Tematy: jedlina zdrój rekonstrukcje łukasz kazek
W Pałacu Jedlinka trwają prace przy największym projekcie rekonstrukcyjnym w naszym regionie. Na specjalnie do tego celu wybudowanej bocznicy kolejowej na tyłach pałacu powstaje, w mogącym budzić podziw tempie, wierna replika pociągu sztabowego Adolfa Hitlera.
W ciągu niecałych dwóch miesięcy od rozpoczęcia projektu udało się zbudować szkielet wagonów, osadzony na rzeczywistym podwoziu wagonu kolejowego, wykonać składającą się z prawie tysiąca elementów szkieletową konstrukcję, zmontować ją na platformach i prawie w całości pokryć stalowym płaszczem. Obecnie pociąg przygotowywany jest do malowania o oznakowania, montowane są ostatnie elementy pokrycia, szlifowane spawy.
W czasie, kiedy na zewnątrz trwają ciągle prace związane z poszyciem wagonów, nie ustają przygotowania do prac wykończeniowych. Dzięki planom i informacjom pozyskanym z fabryki wagonów w niemieckim mieście Kessel, gdzie w dwudziestoleciu międzywojennym wyprodukowana została cała seria wagonów sztabowych, rekonstruktorzy przygotowują się się do odtworzenia wnętrza wagonu. W pierwszej kolejności zostanie on podzielony na część konferencyjną, łączności i sypialną. Następnie do pracy przystąpi meblarz i tapicer. Zgromadzona dokumentacja pozwala mieć nadzieję, że wnętrze pociągu zostanie odwzorowane tak wiernie, jak pozwalają na to finanse projektu i czas, pozostały do udostępnienia wagonów do zwiedzania.
O postępach prac i szczegółach wyposażenia, jakie udało się pozyskać, opowiada Łukasz Kazek, jeden z koordynatorów projektu.
Wyposażenie stanowiły będą w większości oryginalne elementy, zbierane, kupowane i pozyskiwane z terenu całego Dolnego Śląska i Niemiec – w dniu kiedy przygotowywaliśmy materiał do Jedlinki przyjechała wydrukowana w 1941 roku, oryginalna mapa administracyjna III Rzeszy. Oprawiona zdobiła będzie konferencyjną część wagonu sztabowego. Oprócz tego udało się zgromadzić wiele innych przedmiotów, będących na wyposażeniu ówczesnych pociągów sztabowych: oryginalną, wyprodukowaną przez zakłady Siemensa kolejowa centralę telefoniczną, lampy kolejowe etc.
Docelowo teren przy wybudowanej specjalnie do tego celu bocznicy zamienić ma się w replikę peronu kolejowego w Jedlinie-Zdroju, przez który, co można powiedzieć z dużą dozą prawdopodobieństwa, pociąg America przejeżdżał. Wielkie otwarcie połączone z wizytą w Jedlinie pociągu Retro z Jaworzyny Śląskiej planowane jest już za 2 tygodnie, 16 czerwca. O atrakcjach, jakie nas czekają, mówi Łukasz Kazek.
Zobacz także
- Wypadek autobusu w Marcinowicach. Kilkanaście osób poszkodowanych
- Pożar w Dziećmorowicach. Na miejscu pracują służby
- Stan linii kolejowych – 16 września 2024 roku godz. 20:00
- Śmiertelny wypadek w Świebodzicach. Czołowe zderzenie na drodze do Dobromierza
- Dachowanie na Świdnickiej. Uszkodzona latarnia
- Powiat po powodzi. Jakie są szacowane straty?
Najczęściej czytane
- Lubachów. Woda pokonała zaporę! Ziścił się najczarniejszy scenariusz
- Dramatyczna sytuacja na tamie w Lubachowie. Lada chwila woda może przelać tamę
- W Wałbrzychu wydano już ponad 4 tysiące worków. Najtrudniejsza sytuacja była na Poniatowie, Starym Zdroju i Podgórzu
- Zapora w Międzygórzu poza kontrolą. W Lubachowie zwiększono zrzut
- Ważna informacja dla Wałbrzycha i okolic w sprawie pitnej wody