Dodano: 10 kwietnia 2017 21:15
W Jedlinie budują wierną replikę Führersonderzug Amerika – pociągu-kwatery Adolfa Hitlera
Tematy: jedlina zdrój pałac w jedlince rekonstrukcje łukasz kazek
W Jedlinie powstaje wierna replika części pociągu Führersonderzug Amerika – swoistego Air Force One wodza III Rzeszy Adolfa Hitlera, składu przeznaczonego do jego osobistego użytku. Na specjalnie przygotowanej do tego celu bocznicy kolejowej tuż przy pałacu w Jedlince postają dwa z szesnastu wagonów tego składu. Bądą to wagon osłonowy, z dwoma działami przeciwlotniczymi oraz najważniejsza część pociągu – wagon konferencyjno-sypialny, prywatna część naczelnego wodza. Jeśli wszystko pójdzie według ustalonego planu wagony oraz replikę peronu z dworca w Jedlinie będzie można zwiedzać już w czasie tegorocznych wakacji.
O pomyśle i arkanach budowy repliki wagonów Führersonderzug Amerika rozmawiamy ze Sławomirem Oxeniusem, historykiem z Uniwersytetu w Passau, konsultantem naukowym niemieckiej strony całego projektu, od lat współpracującym z Pałacem w Jedlince:
Budowa repliki zająć ma jedynie dwa miesiące. Cała konstrukcja powstanie platformach kolejowych, oparta będzie na drewnianym szkielecie wykonanym według komputerowego modelu 3D w jednym z jedlińskich zakładów. Dzięki zaawansowanej technologi produkcja drewnianych elementów potrwa jedynie kilka dni. Następnie całość zostanie złożona na ramie podwozia i pokryta stalowym płaszczem, który nada ostateczny kształt wagonom.
Intencją pomysłodawców jest maksymalnie wierne odtworzenie wagonów. We współpracy ze stolarzami i tapicerami chcą wyposażyć je we wszystko, co oryginalnie zawierały – drewniane boazerie, meble, fotele i podstawowe sprzęty. Przedsięwzięcie jest o tyle karkołomne, że meble salonu Hitlera wykonane były z dębu i orzecha, sufit i ściany z drzewa wiśniowego i palisandru. Dziś wykorzystanie tak luksusowych gatunków drewna byłoby niesłychanie kosztownym przedsięwzięciem, użyte zostaną więc bardziej pospolite gatunki z dbałością o wszystkie detale i szczegóły.
Jak podkreślaj Sławomir Oxenius, modele poza wartością turystyczną pełnić będą miały także rolę edukacyjną:
Skład Amerika to jeden z kilku bliźniaczych składów, jakie wykorzystywane były przez naczelne dowództwo III Rzeszy. Z innych, których nazwy także nawiązywały do krain geograficznych i kontynentów, korzystali Goebbels, Goering oraz naczelny sztab Wermachtu. America należał do Führera. W zależności od celu i długości podróży składał się z od 12 do 16 wagonów. Można nazwać go ówczesnym Air Force One: był w pełni wystarczalny. Zabierał na pokład do 1500 osób, znajdowały się w nim poza osobistymi apartamentami wodza wszelkie niezbędne isntytucje: poczynając od centrali telefonicznej na polowym szpitalu kończąc.
Odbywały się w nim rozmowy dotyczące kluczowych losów II wojny światowej. W tym wagonie Hitler przyjmował generała Franko tuż pod granicą hiszpańsko-francuską, to z okien tego wagonu w Sopocie obserwował oblężenie Helu. Tym pociągiem podjechał pod Warszawę oglądając bombardowanie Warszawy. Czy Führersonderzug Amerika mógł przejeżdżać przez Jedlinę? Sławomir Oxenius jest o tym przekonany:
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
– Przed i w czasie II wojny światowej Jedlina była ważnym węzłem komunikacyjnym. Do dziś pozostałością tego jest rozległa, wielotorowa bocznica kolejowa, zaskakująca swoimi rozmiarami jak na tak małe miasteczko. Jedlina miała bezpośrednie połączenie z Berliniem, Wrocławiem oraz z Wiedniem, co po anschlusu Austrii łączyło trzy największe miasta ówczesnej Rzeszy. Pociąg Amerika z pewnością tędy przejeżdżał. Poza tym pamiętać należy, że w Górach Sowich trwała budowa projektu Riese, który de facto miał być główną kwaterą Hitlera, a pałac w Jedlince należał w czasie wojny do skarbu III Rzeszy i organizacji Todt – powiedział w rozmowie z Dziennikiem Sławomir Oxenius.

Sławomir Oxenius i Łukasz Kazek, koordynatorzy projektu. Jedlina-Zdrój, 10.04.2017 fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Pałac w Jedlince. 10.04.2017. Fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Fragment toru kolejowego wybudowanego specjalnie na potrzeby repliki wagonów z pociągu Führersonderzug Amerika. Pałac w Jedlince. 10.04.2017. Fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Rysunek techniczny modelu wagonu konferencyjnego. Źródło: Łukasz Kazek / Pałac Jedlinka

Rysunek techniczny modelu osłonowego. Źródło: Łukasz Kazek / Pałac Jedlinka

Führersonderzug Amerika był mobilną kwaterą i sztabem Adolfa Hitlera. fot. archiwalna.

Führersonderzug Amerika – widok ogólny i wnętrza. Fot. archiwalne

Zobacz także
- Porsche vs Fabia. Kolizja na rondzie Niepodległości
- Duża awaria energetyczna na Szczawienku i Piaskowej Górze. Spora część ulic bez prądu
- Ponad 2 miliony wyświetleń i 400 tysięcy użytkowników! Dziękujemy!
- Policja apeluje. Nie zostawiaj dziecka ani psa w nagrzanym aucie – upał może zabić
- Wałbrzych przebuduje Lubelską za 8,5 mln zł. Będą nowe parkingi i ścieżka rowerowa
- Pędził 104 km/h przez Wałbrzych. Stracił prawo jazdy, zanim zdążył się nim nacieszyć
Najczęściej czytane
Wałbrzych. Inwestycja za pięćset milionów Euro
Sytuacja trudna do zaakceptowania. Władze Wałbrzycha komentują sprawę hospicjum
Ponad 90 tysięcy odwiedzających i 600 tysięcy złotych przychodu. Wieża widokowa w Parku Sobieskiego kończy rok działalności
Głuszyca ma wody termalne, ale bez szans na kąpieliska. Miasto rozważa inne wykorzystanie odwiertu
Wałbrzych zyskuje nową markę! Ultima Auto otwiera salon MG!