Rusza budowa S3 na odcinku Bolków-Lubawka. Rząd przekazał pieniądze

14 października 2016 13:08. 14.10.2016. Minister Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Adamczyk podpisał dokument przekazujący środki na rozpoczęcie budowy drogi ekspresowej S3 na odcinku Bolków-Lubawkafot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Rusza długo wyczekiwana budowa drogi S3 na odcinku Bolków – Lubawka. Dziś (14.10) Minister Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Adamczyk i wiceminister Jerzy Szmit budowie na węzła drogowego w Sadach Dolnych / k. Bolkowa podpisali dokument skierowujący do realizacji ostatni odcinek drogi ekspresowej S3 do granicy z Czechami.

Inwestycja będzie realizowana ze środków przeznaczonych na budowę dróg krajowych. Z puli 107 mld złotych – jaką rząd dysponuje na inwestycje strukturalne, na ostatni odcinek S3 wygospodarowanych zostało 3 mld 200 mln zł. Poza tym, jak zapewnił minister Adamczyk, nadal będą kontynuowane prace nad pozyskaniem pieniędzy z funduszów europejskich, nie mają jednak one mieć jednak mieć decydującego znaczenia. Niezależnie od ich pozyskania inwestycja ma być gotowa najpóźniej w 2022 roku.

Przy okazji budowy drogi S3 powstać ma ponad dwukilometrowy tunel, którym drogowcy przebiją Góry Wałbrzyskie. Liczący 2300 metrów podziemny przejazd powstanie na wysokości Starych Bogaczowic. Będzie to najdłuższy tunel drogowy w Polsce. Drugi, o długości 320 metrów, powstanie na wysokości Gostkowa.

REKLAMA

Zapytana o dotychczasowe, sprzeczne informacje i niepewne losy i wielokrotne przekładanie decyzji o kontynuowaniu budowy ostatniego odcinka S3 Minister Witek odpowiedziała:

– Inwestycja pozostawała w sferze planów, ponieważ nie można było dojść do porozumienia ze stroną Unijną. Poza tym nie mogę odpowiadać za niezrealizowane obietnice poprzednich rządów. Poprzedni rząd pozostawił nas z programem rozbudowy dróg krajowych o wartości 200 mld złotych, z których do dyspozycji mieliśmy jedynie 107 mld. Bardzo się cieszę, że ta inwestycja stała się faktem – że została przeniesiona w obszar realizacyjny z obszaru dywagacji i konsultacji społecznych. 

W lutym Minister Adamczyk wspólnie z ministrem transportu Republiki Czeskiej przyjęli wspólną uchwałę, która w sposób jednoznaczny determinuje stronę czeską do kontynuowania realizacji inwestycji po swojej stronie granicy. Jak powiedział nam dziś Starosta Zaclerza Miroslav Vlasak – w dokumentach administracyjnych Czech już zmieniono nazwę drogi łączącej Lubawkę z Ołomuńcem z R11 na międzynarodową D11. Droga S3 z perspektywy czeskiego rządu jest bardzo ważna ze względu na udrożnienie korytarza komunikacyjnego, który otworzy  Czechom bezpośredni dostęp do portów w Szczecinie.

Dzisiejsze podpisanie przekazania środków ubiegło działania Marszałka województwa Dolnośląskiego, który na przyszły tydzień zaplanował spotkanie samorządowców Polski i Czech w Lubawce, na których miano rozmawiać o konieczności dokończenia inwestycji budowy drogi ekspresowej S3 do samej Lubawki.

Nieoficjalnie mówi się, że decyzję o przeznaczeniu środków unijnych z programu transgranicznego na budowę S3 i D11 w Czechach miały blokować Niemcy, dla których otwarcie bezpośredniego korytarza komunikacyjnego łączącego Czechy z zespołem portów Szczecinie może oznaczać spadek zainteresowania portami w Rostoku i Hamburgu.

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Dodano: 14 października 2016 13:08
`