Podczas międzynarodowej konferencji jaka odbyła się w przygranicznej Lubawce odbyło się uroczyste podpisanie memorandum dotyczącego rozpoczęcia prac przy budowie przygranicznego odcinka drogi ekspresowej S3, łączącego Bolków z Lubawką oraz jej czeskiej kontynuacji - drogi R11 Kralovec – Jaromierz. W konferencji wzięli udział przedstawiciele rządów Rzeczpospolitej Polskiej oraz Republiki Czeskiej, lokalne władze samorządowe oraz parlamentarzyści.
Ze strony polskiej w konferencji wzięli udział Prezydent Wałbrzycha dr. Roman Szełemej, wojewoda Dolnośląski Cezary Przybylski, sekretarz stanu wiceminister infrastruktury i rozwoju Waldemar Suchocki, oraz lokalni parlamentarzyści. Stronę czeską reprezentował pan Lubomir Franc – hejtman Województwa Kralowohradeckiego, przedstawiciele czeskiego ministerstwa infrastruktury oraz lokalnych władz samorządowych.
Aglomeracja wałbrzyska to 22 gminy o łącznej ilości 440 tys mieszkańców (14% ludności Dolnego Śląska) z trzema najważniejszymi miastami regionu: Wałbrzychem, Jelenią Górą i Kłodzkiem, której obecna faktyczna izolacja od krajowej sieci dróg ekspresowych i autostrad w sposób znaczący ogranicza możliwości rozwoju gospodarczego. Południowy odcinek drogi S3 pozwoli otworzyć rejon aglomeracji na resztę Polski.
Polska część drogi ekspresowej S3 to liczący 478 km odcinek między Szczecinem a Zieloną Górą, z czego użytkowane jest 260 km, a w przygotowaniu i realizacji następne 217 km. S3 to część transeuropejskiego korytarza łączącego Szwecję z południem Europy. Prezydent Szełemej podkreślił ogromne znaczenie planowanego, 31 kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S3 mającego połączyć Lubawkę z Bolkowem, zawierającego w sobie dwa tunele (stare Bogaczowice i Gostków – o długości 2,5 km i 300 m.), będącego technicznie najtrudniejszym elementem tej inwestycji.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Sprawą niezwykle ważną jest także budowa łączników pomiędzy aglomeracją a drogą S3. Aglomeracja rekomenduje przebudowę istniejącej drogi pomiędzy węzłem Kamienna Góra przez Czarny Bór do Wałbrzycha lub w optymalnej wersji – budowę zupełnie nowego łącznik pomiędzy Jabłowem a obwodnicą Szczawna-Zdroju. Posiadamy badania szacunkowe pokazujące w sposób jasny, że taka rozbudowa drogi ekspresowej zwiększy zatrudnienie w powiecie o 2,6% a dochody samego powiatu wzrosną o 3,5% – powiedział do zebranych prezydent Szełemej – Budowa drogi ekspresowej to więcej miejsc pracy nie tylko w czasie budowy ale w perspektywie długoterminowej, polepszenie jakości życia, rozwój kapitału ludzkiego. Budowa spowoduje radykalną zmianę w każdym z wymiarów: politycznym, gospodarczym, społecznym i kulturalnym
Lubomir Franc – Hejtman Województwa Kralowohradeckiego zaakcentował wielką wagę podpisywanego dziś memorandum oraz jak najszybszego rozpoczęcia prac przy budowie czeskich dróg D11 i R11. Omawiając pokrótce zalety budowy czeskiego odcinka drogi ekspresowej S3 wymienił argumenty zbieżne z tymi prezentowanymi przez prezydenta Szełemeja. Jednocześnie wyraził świadomość i ubolewanie z powodu opóźnień strony czeskiej w przygotowaniach infrastrukturalno-legislacyjnych.
Problem budowy drogi rozciągnięty jest w czasie od wielu lat. Województwo Hradec Kralove podjęło działania na obszarze wykupu terenów na wskazanym odcinku budowanej trasy, oraz podejmowało wszelkie działania i prace dotyczące współpracy lokalnej społeczności z czeskim parlamentem – powiedział do uczestników hejtman Lubomir Franc. – Mimo zintesyfikowania prac administracyjno-legislacyjnych nie widzimy realnej możliwości rozpoczęcia budowy wcześniej, niż w roku 2020. Oczywiście pod warunkiem uzyskania finansowania budowy ze środków europejskich – dodał Lubomir Franc
Głosy w dyskusji zabrali także przedstawiciele czeskiego ministerstwa infrastruktury, prezes Toyota Manufacturing Poland oraz Marszałek Województwa Dolnośląskiego Cezary Przybylski. Wszyscy jednogłośnie podkreślili ogromne znaczenie budowy S3 na południu Dolnego Śląska.