Tunel pod Małym Wołowcem zamknięty na zawsze? Lakoniczne odpowiedzi kolei

5 stycznia 2019 08:10. Tunel kolejowy pod Małym Wołowcem na trasie kolejowej Wałbrzych Główny – Kłodzko (linia 286), pomiędzy stacjami Wałbrzych Główny – Jedlina Górna. 4.01.2019 r. fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Tematy: 


Początkowo o miesiąc, ostatecznie o ponad trzy przedłużył się remont trasy kolejowej między Wałbrzychem Głównym, a Jedliną-Zdrój. Choć podkłady, tory i nasypy są już gotowe od kilku tygodni to najdłuższy tunel kolejowy w Polsce, leżący na trasie numer 286 wciąż jest zamknięty. Winne całej sytuacji są spękania, które pojawiły się na obudowie tunelu. Lakoniczna odpowiedź PKP Polskie Linie Kolejowe na pytania w tej sprawie nie napawają optymizmem na szybkie rozwiązanie problemu.

Prace na trasie kolejowej z Wałbrzycha do Kłodzka prowadzone są od sierpnia ubiegłego roku i mają pochłonąć blisko 12 milionów złotych. Po ich zakończeniu, jak zapewniała kolej, pociągi, które do tej pory musiały zwalniać ze względu na zły stan torowiska miały przyspieszyć. Jednym z elementów remontu jest właśnie modernizacja odcinka pod Małym Wołowcem.

Tunel kolejowy pod Małym Wołowcem na trasie kolejowej Wałbrzych Główny – Kłodzko (linia 286), pomiędzy stacjami Wałbrzych Główny – Jedlina Górna. 4.01.2019 r. fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Remont miał zakończyć się na początku grudnia. Później przedłużono go o miesiąc. Dziś wiadomo już, że tunel będzie zamknięty przynajmniej do marca. W internecie, na forach pasjonatów kolei pojawiły się spekulacje dotyczące stanu konstrukcji i ewentualnego zagrożenia zamknięciem tunelu na stałe. Próbowaliśmy uzyskać odpowiedzi w tej sprawie u źródła, czyli w PKP PLK.

Drogą elektroniczną przesłaliśmy pytania o stan konstrukcji, ekspertyzę, która miała być zlecona w grudniu, jej wyniki i ewentualne dalsze losy tunelu, jak i pochodzenie wspominanych spękań. Dopiero po kilkukrotnych próbach otrzymaliśmy lakoniczną odpowiedź.

W tunelu, na trasie Wałbrzych Główny – Jedlina Zdrój, wykonane zostały prace związane z wymianą toru. W ubiegłym roku rozpoczęły się też prace przy spoinowaniu i wypełnianiu ubytków w ceglanej obudowie wewnątrz obiektu. W ramach tej części inwestycji zlecono ekspertom wykonanie opinii dotyczącej wybranych odcinków konstrukcji tunelu . W styczniu, na podstawie uzyskanej oceny, zostanie opracowany plan prac. Tunel pod Małym Wołowcem to obiekt, który ma ponad sto lat, dlatego przy pracach wykorzystywane są opinie specjalistów.

Utrzymana jest dotychczasowa komunikacja na linii z Kłodzka do Wałbrzycha. Pociągi dojeżdżają do przystanku Jedlina Górna. Na krótkim odcinku, pomiędzy Wałbrzychem Głównym a przystankiem w Jedlinie Górnej jest zastępcza komunikacja autobusowa. Informacje na bieżąco podaje przewoźnik oraz widoczna jest  w rozkładach. Obecna organizacja ruchu obowiązuje do 9 marca br.

Niejasne okoliczności remontu. Jasność w tunelu

Co pokaże owa, tajemnicza ekspertyza, co znajdzie się w planie prac, które zapowiada kolej? Kolejne pytania dotyczące przedłużającego się remontu będziemy na pewno zadawać. Absurdalności sytuacji dodaje fakt, że w tunelu pod Małym Wołowcem zainstalowano już setki lamp oświetlających przeprawę. Te.. choć tunel jest zamknięty, cały czas oświetlają zabytkową konstrukcję.

Tunel kolejowy pod Małym Wołowcem na trasie kolejowej Wałbrzych Główny – Kłodzko (linia 286), pomiędzy stacjami Wałbrzych Główny – Jedlina Górna

Linia kolejowa 286. Stacja Jedlina Górna. 4.01.2019 r. fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Komentarze

Dodano: 5 stycznia 2019 08:10
Pozostałe informacje
© DTP Service s.c. Wałbrzych 2015