Dodano: 29 września 2023 20:21

S3 z Kamiennej Góry do Lubawki otwarta. W przyszłym roku otwarcie odcinka Bolków – Kamienna Góra

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Tematy: 


Od dziś możemy przejechać nowym odcinkiem drogi ekspresowej S3 od węzła Kamienna Góra Północ do węzła Lubawka. W przyszłym roku ma być otwarty odcinek z Bolkowa do Kamiennej Góry. W budowie jest jeszcze odcinek S3 pomiędzy Świnoujściem, a Troszynem w województwie zachodniopomorskim. Docelowo S3 będzie miała 470 kilometrów.

Do ruchu oddany został ponad 12 kilometrowy odcinek od węzła Kamienna Góra Północ do węzła Lubawka. Pozostały 3-kilometrowy odcinek od węzła Lubawka do granicy państwa zostanie udostępniony kierowcom po zakończeniu prac na odcinku przygranicznym po stronie czeskiej. Według zapowiedzi czeskiej administracji drogowej Ředitelství silnic a dálnic ČR nastąpi to w 2025 r.

Prace przy budowie odcinka pomiędzy Kamienną Górą a granicą państwa trwały 37 miesięcy. S3 to droga dwujezdniowa wyposażona w dwa pasy ruchu w każdym kierunku i pas awaryjny. W ramach zadania powstały trzy węzły drogowe: Kamienna Góra Północ, Kamienna Góra Południe i Lubawka. Ponadto przebudowano prawie 6 km dróg poprzecznych, wybudowano 16 km dróg serwisowych oraz 4,5 km ciągów pieszo-rowerowych. Obszar budowy obejmował powierzchnię około 200 ha, a łączna powierzchnia przykryta asfaltową nawierzchnią wynosi ponad 450 tys. m2. Budowa wymagała wykonania prawie 2 mln m3 wykopów i nasypów. Na całej 15-kilometrowej trasie wybudowano 21 mostów i wiaduktów o łącznej długości ok. 4,5 km, co stanowi prawie 30 proc. długości odcinka.

REKLAMA

W zakresie ochrony środowiska wykonano 13 przejść dla zwierząt małych i średnich, równocześnie 11 największych wiaduktów pełni funkcję dolnych przejść dla zwierząt dużych. Wybudowano około 9,3 km ekranów akustycznych oraz ponad 10 km ogrodzeń dla płazów.

Wartość całego zadania to ponad 1,1 mld zł, łącznie m.in. z kosztami opracowań projektowych, nadzoru i badań archeologicznych, wykupem gruntów i samą realizacją robót.

W przyszłym roku udostępniony do ruchu zostanie odcinek Bolków – Kamienna Góra. Do tego czasu wjazd od północy na oddany dziś odcinek będzie możliwy z DK5 na węźle Kamienna Góra Północ. Na kolejnym węźle tj. Kamienna Góra Południe dostępne będą wszystkie relacje dla kierujących. Na ostatnim węźle Lubawka, z uwagi na brak kontynuacji drogi szybkiego ruchu po stronie czeskiej, pojazdy zostaną przekierowane na drogę wojewódzką nr 369 (DW369).

Dla pojazdów poruszających od granicy obecną DK5 wjazd na drogę S3 będzie możliwy na węźle Lubawka poprzez DW369 lub też na kolejnym węźle Kamienna Góra Południe poprzez DW367. Na węźle Kamienna Góra Północ pojazdy zostaną przekierowane na istniejący odcinek DK5 w kierunku Bolkowa.

Dla pojazdów ciężarowych obowiązują istniejące ograniczenia tonażowe na granicy w miejscowości Lubawka (obecna DK5) do 9 ton dopuszczalnej masy całkowitej (dmc) oraz na DW369 do 12 ton dmc. Pojazdy ciężarowe powyżej 12 t dmc, kierujące się do Lubawki, powinny zjechać z węzła Kamienna Góra Południe na obecną DK5. Z uwagi na powyższe ograniczenia samochody ciężarowe o masie powyżej 9 t dmc kierowane są poprzez DK3 do przejścia granicznego w Jakuszycach.

Fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Zobacz także