Tematy: boguszów-gorce remonty dróg trasa sudecka
Pod ogromnym znakiem zapytania stanęła budowa łączącej Wałbrzych i Boguszów-Gorce Trasy Sudeckiej, w ramach której wyremontowana miała zostać ulica 1-go maja w Wałbrzychu i połączona z nowo wybudowaną obwodnicą Boguszowa-Gorc. Oferty złożone w przetargu dwu-, a nawet niemal trzykrotnie przewyższały kwotę przeznaczoną na na ten cel. Zabrakło najmniej 60 milionów złotych, mniej więcej tyle, na ile wyceniono inwestycję. Mówi Bogusław Rogiński, dyrektor wałbrzyskiego Zakładu Dróg i Komunikacji:
Jedna oferta opiewa na 115 milionów, druga na 137 milionów złotych. Kosztorys był sporządzany wcześniej, kilka lat temu, wiec ceny mogły być wyższe – ale czy aż o tyle? Trudno powiedzieć.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Niedoszacowane przetargi to ostatnio niemal standard wszelkich inwestycji drogowych. Winne są temu głównie ciągnące się miesiącami procedury pozyskiwania środków i dofinansowań ze źródeł zewnętrznych. Kompletny projekt powinien zawierać kosztorys budowy, a ten po trwających często wiele miesięcy procedurach administracyjnych niewiele ma wspólnego ze stanem faktycznym. Nie bez znaczenie pozostaje ogromny popyt na prace budowlane i brak rąk do pracy.
Dziś nie wiadomo kiedy i czy w ogóle rozpocznie się budowa Trasy Sudeckiej. Inwestora – Gminy Wałbrzych nie stać na przyjęcie tak drogich ofert.
– Najprawdopodobniej przetarg zostanie unieważniony i ogłoszony ponownie. My będziemy rozmawiali z partnerami, kto o ile może zwiększyć swój udział. – powiedział dyrektor Rogiński.
Trasa Sudecka ma powstać w systemie zaprojektuj i zbuduj, gdzie zakres prac rozciąga się od projektu po realizację. Skąd wziąć brakujące 60 milionów lub o ile zmniejszyć zakres robót – to rozstrzygnie się już za kilka dni. W piątek w wałbrzyskim urzędzie miasta zbiera się specjalny zespół powołany do sprawy Trasy Sudeckiej.
O tym, że z realizacją tej inwestycji mogą być kłopoty, pisaliśmy przy okazji rozpoczęcia przebudowy ulicy Kamienieckiej i związanego z tym symbolicznego podpisania porozumienia zabezpieczającego w Urzędzie Marszałkowskim środki na budowę Trasy Sudeckiej.