Dodano: 18 listopada 2019 10:56
Jak wyglądał pierwszy niemiecki elektrowóz i wiele innych. Rafał Wiernicki o historii elektryfikacji linii kolejowych
Tematy: kolej rafał wiernicki
Był trochę zabawny. Wyglądał jak trzy połączone ze sobą wagony, z których wystawały zamocowane na dachach pantografy. Przypominał trochę dzisiejsze szynobusy – opowiada o pierwszej lokomotywie elektrycznej, jaka wyjechała na dolnośląskie tory Rafał Wiernicki. – To prawda, że był trochę kanciasty, cały drewniany, ale jak na swoją epokę wyglądał bardzo futurystycznie.
Tę i wiele innych historii związanych z elektryfikacją kolei dolnośląskich będzie można usłyszeć na spotkaniu, jakie odbędzie się 22 listopada w multimedialnej filii biblioteki pod Atlantami na wałbrzyskim Podzamczu.
– Postaram się przekazać drobinę magii kolei – mówi Rafał Wiernicki – Opowiadając o historii elektryfikacji wychodzę w ogóle od potrzeby tworzenia linii kolejowych. Postaram się przedstawić jaki to miało sens, jak to stymulowało rozwój regionu i z drugiej strony – jak rozwój regionu implikował rozwój kolei.
Spotkanie to prawdziwa gratka dla miłośników kolei. Wiernicki tematem elektryfikacji interesuje się od wielu lat. W tym czasie udało mu się zgromadzić wiele materiałów dokumentalnych, w tym dziesiątki często nigdy niepublikowanych fotografii, pochodzących z głównie niemieckich archiwów kolejowych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
– Dlaczego Niemcy wybrali właśnie ten region jako pionierski w procesie elektryfikacji linii kolejowych, czy elektryfikacja prowadzona już po wojnie – bo taka też przecież była – miała sens i czy była prowadzona rozsądnie. Na te i wiele innych pytań postaram się dać odpowiedź podczas spotkania – zachęca Rafał Wiernicki.
Spotkanie już w najbliższy piątek, 22 listopada, w bibliotece na Podzamczu. Początek o godzinie 17.00. Zapraszamy

Pierwszy śląski elektryczny wagon silnikowy na stacji Szczawienko – kwiecień 1914 r.

Rozbiórka tunelu kolejowego za stacją Wałbrzych Główny, pomimo tego prowadzono pociągi w trakcji elektrycznej, 1936 Fot. użyczona / arch. Rafał Wiernicki

Pierwszy pociąg elektryczny Wałbrzych Główny – Jelenia Góra 1965 Fot. użyczona / arch. Rafał Wiernicki

Elektryczny zespół trakcyjny serii ET89 (tzw. Karkonosz) w Szklarskiej Porębie, połowa lat 30. Fot. użyczona / arch. Rafał Wiernicki

Zobacz także
- Wałbrzych. Główna ulica miasta zostanie zamknięta. Duże kłopoty dla mieszkańców
- Burmistrz Głuszycy zwołał sztab kryzysowy. Gmina gotowa na intensywne opady – ważne telefony
- Kierowcy utknęli na granicy w Kudowie. Remont w Náchodzie blokuje główną trasę
- Zwiększony zrzut wody ze zbiornika w Lubachowie. Powód: prognozowane opady
- Silne opady i wezbrania rzek na Dolnym Śląsku. Służby w gotowości, wojewoda apeluje o ostrożność
- Pożar na Śnieżnych Kotłach — strażacy gasili elewację w ekstremalnych warunkach
Najczęściej czytane
Duża awaria energetyczna na Szczawienku i Piaskowej Górze. Spora część ulic bez prądu
Wałbrzych. Inwestycja za pięćset milionów Euro
Porsche vs Fabia. Kolizja na rondzie Niepodległości
Potrójne zderzenie na Piaskowej Górze. Są spore utrudnienia
88-latka zmarła na korytarzu SORu w Wałbrzychu. Jest akt oskarżenia