Dodano: 18 listopada 2019 10:56
Jak wyglądał pierwszy niemiecki elektrowóz i wiele innych. Rafał Wiernicki o historii elektryfikacji linii kolejowych
Tematy: kolej rafał wiernicki
Był trochę zabawny. Wyglądał jak trzy połączone ze sobą wagony, z których wystawały zamocowane na dachach pantografy. Przypominał trochę dzisiejsze szynobusy – opowiada o pierwszej lokomotywie elektrycznej, jaka wyjechała na dolnośląskie tory Rafał Wiernicki. – To prawda, że był trochę kanciasty, cały drewniany, ale jak na swoją epokę wyglądał bardzo futurystycznie.
Tę i wiele innych historii związanych z elektryfikacją kolei dolnośląskich będzie można usłyszeć na spotkaniu, jakie odbędzie się 22 listopada w multimedialnej filii biblioteki pod Atlantami na wałbrzyskim Podzamczu.
– Postaram się przekazać drobinę magii kolei – mówi Rafał Wiernicki – Opowiadając o historii elektryfikacji wychodzę w ogóle od potrzeby tworzenia linii kolejowych. Postaram się przedstawić jaki to miało sens, jak to stymulowało rozwój regionu i z drugiej strony – jak rozwój regionu implikował rozwój kolei.
Spotkanie to prawdziwa gratka dla miłośników kolei. Wiernicki tematem elektryfikacji interesuje się od wielu lat. W tym czasie udało mu się zgromadzić wiele materiałów dokumentalnych, w tym dziesiątki często nigdy niepublikowanych fotografii, pochodzących z głównie niemieckich archiwów kolejowych.
– Dlaczego Niemcy wybrali właśnie ten region jako pionierski w procesie elektryfikacji linii kolejowych, czy elektryfikacja prowadzona już po wojnie – bo taka też przecież była – miała sens i czy była prowadzona rozsądnie. Na te i wiele innych pytań postaram się dać odpowiedź podczas spotkania – zachęca Rafał Wiernicki.
Spotkanie już w najbliższy piątek, 22 listopada, w bibliotece na Podzamczu. Początek o godzinie 17.00. Zapraszamy
![](https://dziennik.walbrzych.pl/wp-content/uploads/2019/11/elektryfikacja-rafal-wiernicki-1.jpg?x69247)
Pierwszy śląski elektryczny wagon silnikowy na stacji Szczawienko – kwiecień 1914 r.
![](https://dziennik.walbrzych.pl/wp-content/uploads/2019/11/elektryfikacja-rafal-wiernicki-2.jpg?x69247)
Rozbiórka tunelu kolejowego za stacją Wałbrzych Główny, pomimo tego prowadzono pociągi w trakcji elektrycznej, 1936 Fot. użyczona / arch. Rafał Wiernicki
![](https://dziennik.walbrzych.pl/wp-content/uploads/2019/11/elektryfikacja-rafal-wiernicki-3.jpg?x69247)
Pierwszy pociąg elektryczny Wałbrzych Główny – Jelenia Góra 1965 Fot. użyczona / arch. Rafał Wiernicki
![](https://dziennik.walbrzych.pl/wp-content/uploads/2019/11/elektryfikacja-rafal-wiernicki-5.jpg?x69247)
Elektryczny zespół trakcyjny serii ET89 (tzw. Karkonosz) w Szklarskiej Porębie, połowa lat 30. Fot. użyczona / arch. Rafał Wiernicki
![](https://dziennik.walbrzych.pl/wp-content/themes/lbw/img/AP-baner.jpeg?x69247)
Zobacz także
- Katastrofa budowlana w Jedlinie-Zdroju. Zawalił się stropodach dawnego kina
- Pożar samochodu na Wańkowicza. Ulica całkowicie zablokowana
- Głuszyca. Nowa atrakcja. Turyści i mieszkańcy zachwyceni
- Tajemniczy wybuch w Wałbrzychu. Metan? Petarda? Butla z gazem?
- Ważna decyzja w sprawie autostrady z Trutnova do granicy z Polską. To przedłużenie S3
- Wałbrzych. Mniej dawców krwi, więcej wypadków i zapotrzebowań
Najczęściej czytane
Wałbrzych. Nowy cennik biletów na wieżę widokową. Są dwie zmiany
Ważna decyzja w sprawie autostrady z Trutnova do granicy z Polską. To przedłużenie S3
Wałbrzych nie poradził sobie z jednym, Świdnica będzie miała trzydziesty pierwszy. Ogłoszono konkurs na potężny mural
Szczawno-Zdrój. Zabawa w rytmie disco. Dziś kolejna impreza
Tysiące turystów na wieży widokowej. Niektórzy chcą wykupić abonament!