Dodano: 16 listopada 2015 17:54

Geofizycy i magnetometria. Naukowcy z AGH intensyfikują prace, ale nie potwierdzają rewelacji odkrywców

Tematy: 


Rozpoczął się drugi etap bezinwazyjnych prac badawczych, mających na celu weryfikację faktu istnienia domniemanego pociągu z okresu II wojny światowej. Na teren przy 65 km weszli naukowcy z Akademii Górniczo-Hutniczej (AGH) w Krakowie. Zespołowi naukowców przewodniczą: prof. Janusz Madej z Katedry geologii, geofizyki i ochrony środowiska oraz  prof. Wojciech Jackowski – wydział geodezji górniczej i inżynierii środowiska. 

W sobotę (14 listopada 2015 r.) wstępne prace przygotowawcze zakończyli geodeci z zespołu profesora Jaskowskiego, dziś badania właściwe rozpoczęli współpracownicy prof. Madeja. Metodologię i sposoby badania terenu determinuje przede wszystkim charakter znaleziska. Pociąg, przypuszczalnie pancerny, to ogromna masa  stali i to właśnie ten metal i jego właściwości spowodowały, że za główną metodę przeprowadzenia badań wybrano metodę magnetyczną.

Polega ona na śledzeniu zjawisk związanych ze zmiennym polem magnetycznym ziemi i obserwowanych na jego tle anomalii, których źródłem mogą być zjawiska tkwiące pod ziemią. Takim właśnie zjawiskiem może być położenie pociągu, zbudowanego z posiadających ogromną masę magnetyczną elementów stalowych.

Zdaniem prof. Madeja przeszkodą i utrudnieniem w przeprowadzonych badaniach może być budowa geologiczna okolic 65 kilometra. Na terenie tym występują datowane na ponad 300 mln lat skały karbońskie, których struktura, wg naukowców, może wpływać myląco na odczyt i zmieniać, lub nawet niwelować wpływ magnetyczny poszukiwanego, ukrytego 10 m pod ziemią, obiektu.

Drugą metodą wykorzystaną do badań przez naukowców będą badania grawimetryczne, polegające na śledzeniu zmian wartości, na które wpływają puste przestrzenie znajdujące się pod powierzchnią gruntu. Polega ona na rejestracji wartości przyspieszenia ziemskiego, zmieniającego się w zależności od struktury badanego materiału. Jeśli sygnał badawczy natrafi pod powierzchnią ziemi na pustkę (w tym przypadku na tunel), zostanie to zarejestrowane w postaci anomalii.

Naukowcy z AGH przyjechali do Wałbrzycha na zaproszenie telewizji Discovery Channel. Wyniki ich badań będą znane za ok. 3 tygodnie. Naukowcy kategorycznie odmawiają jakichkolwiek komentarzy przed oficjalnym opublikowaniem wyników. W żaden sposób nie potwierdzają też medialnych doniesień o faktycznym istnieniu zaginionego pociągu.

Walbrzych, 16.11.2015. 65 km linii kolejowej Wroclaw-Walbrzych. Geofizycy z AGH rozpoczęli badania na w miejscu domniemanego ukrycia zlotego pociagu Fot. Jacek Zych / FORUM

Walbrzych, 16.11.2015. 65 km linii kolejowej Wroclaw-Walbrzych. Geofizycy z AGH rozpoczęli badania na w miejscu domniemanego ukrycia zlotego pociagu Fot. Jacek Zych / FORUM

Walbrzych, 16.11.2015. 65 km linii kolejowej Wroclaw-Walbrzych. Geofizycy z AGH rozpoczęli badania na w miejscu domniemanego ukrycia zlotego pociagu Fot. Jacek Zych / FORUM

Walbrzych, 16.11.2015. 65 km linii kolejowej Wroclaw-Walbrzych. Geofizycy z AGH rozpoczęli badania na w miejscu domniemanego ukrycia zlotego pociagu Fot. Jacek Zych / FORUM

Walbrzych, 16.11.2015. 65 km linii kolejowej Wroclaw-Walbrzych. Geofizycy z AGH rozpoczęli badania na w miejscu domniemanego ukrycia zlotego pociagu Fot. Jacek Zych / FORUM

Walbrzych, 16.11.2015. 65 km linii kolejowej Wroclaw-Walbrzych. Geofizycy z AGH rozpoczęli badania na w miejscu domniemanego ukrycia zlotego pociagu Fot. Jacek Zych / FORUM

Walbrzych, 16.11.2015. 65 km linii kolejowej Wroclaw-Walbrzych. Geofizycy z AGH rozpoczęli badania na w miejscu domniemanego ukrycia zlotego pociagu Fot. Jacek Zych / FORUM

Walbrzych, 16.11.2015. 65 km linii kolejowej Wroclaw-Walbrzych. Geofizycy z AGH rozpoczęli badania na w miejscu domniemanego ukrycia zlotego pociagu Fot. Jacek Zych / FORUM

Walbrzych, 16.11.2015. 65 km linii kolejowej Wroclaw-Walbrzych. Geofizycy z AGH rozpoczęli badania na w miejscu domniemanego ukrycia zlotego pociagu Fot. Jacek Zych / FORUM

Walbrzych, 16.11.2015. 65 km linii kolejowej Wroclaw-Walbrzych. Geofizycy z AGH rozpoczęli badania na w miejscu domniemanego ukrycia zlotego pociagu Fot. Jacek Zych / FORUM

Walbrzych, 16.11.2015. 65 km linii kolejowej Wroclaw-Walbrzych. Geofizycy z AGH rozpoczęli badania na w miejscu domniemanego ukrycia zlotego pociagu Fot. Jacek Zych / FORUM

Walbrzych, 16.11.2015. 65 km linii kolejowej Wroclaw-Walbrzych. Geofizycy z AGH rozpoczęli badania na w miejscu domniemanego ukrycia zlotego pociagu Fot. Jacek Zych / FORUM

Walbrzych, 16.11.2015. 65 km linii kolejowej Wroclaw-Walbrzych. Geofizycy z AGH rozpoczęli badania na w miejscu domniemanego ukrycia zlotego pociagu Fot. Jacek Zych / FORUM

Walbrzych, 16.11.2015. 65 km linii kolejowej Wroclaw-Walbrzych. Geofizycy z AGH rozpoczęli badania na w miejscu domniemanego ukrycia zlotego pociagu Fot. Jacek Zych / FORUM

Walbrzych, 16.11.2015. 65 km linii kolejowej Wroclaw-Walbrzych. Geofizycy z AGH rozpoczęli badania na w miejscu domniemanego ukrycia zlotego pociagu Fot. Jacek Zych / FORUM

Walbrzych, 16.11.2015. 65 km linii kolejowej Wroclaw-Walbrzych. Geofizycy z AGH rozpoczęli badania na w miejscu domniemanego ukrycia zlotego pociagu Fot. Jacek Zych / FORUM

Walbrzych, 16.11.2015. 65 km linii kolejowej Wroclaw-Walbrzych. Geofizycy z AGH rozpoczęli badania na w miejscu domniemanego ukrycia zlotego pociagu Fot. Jacek Zych / FORUM

Walbrzych, 16.11.2015. 65 km linii kolejowej Wroclaw-Walbrzych. Geofizycy z AGH rozpoczęli badania na w miejscu domniemanego ukrycia zlotego pociagu Fot. Jacek Zych / FORUM

Zobacz także

© DTP Service s.c. Wałbrzych 2015