Dodano: 19 lipca 2022 15:17

Tajemnica 61 kilometra trasy kolejowej z Wrocławia do Jeleniej Góry. To tu „złotego pociągu” chce szukać Piotr Koper?

Postaw mi kawę na buycoffee.to

To jest Nasz news

Do informacji, które tu opisujemy pierwsi dotarli reporterzy Dziennika Wałbrzych. Dziękujemy za to, że nas czytacie. Jeśli macie ciekawe informacje, lub byliście świadkami zdarzenia / wypadku – dajcie nam znać! Dziękujemy!

Legenda pancernego składu, który miał wywieźć z Wrocławia kosztowności mieszkańców miasta w rejon Wałbrzycha wciąż rozpala wyobraźnię pasjonatów historii. Siedem lat temu składu na 65 kilometrze trasy z Wrocławia do Jeleniej Góry szukał Piotr Koper. Kilka tygodni temu eksplorator ogłosił, że chce wrócić do poszukiwań „złotego pociągu”. Okolice 61 kilometra trasy kolejowej to najbardziej prawdopodobna w naszej ocenie lokalizacja tych poszukiwań. Dlaczego?

Siedem lat temu Piotr Koper i Andreas Richter poszukiwali pancernego składu, który miał być ukryty na 65 kilometrze trasy kolejowej z Wrocławia do Jeleniej Góry. Mimo szeroko zakrojonych poszukiwań, w tym prac ziemnych na skarpie kolejowej przy wspomnianym kilometrze, składu okrzykniętego mianem „złotego pociągu” nie udało się odnaleźć.

Legenda, o której usłyszał cały świat wciąż jest żywa. W 1945 roku w oblężonym Wrocławiu miały być zbierane kosztowności od mieszkańców, które zdaniem części historyków wywiezione zostały pociągiem w kierunku Wałbrzycha. Kosztowności, tak zwane „złoto Wrocławia”, miały być ewakuowane trasą kolejową z Wrocławia do Jeleniej Góry. Część historyków twierdzi, że żaden pociąg nie zaginął. Nie brakuje jednak zwolenników teorii, która mówi o składzie ukrytym w rejonie Wałbrzycha.

REKLAMA

Lokalizacja 65 kilometra nie była przypadkowa. To w tym miejscu już wcześniej legendarnego składu poszukiwał Tadeusz Słowikowski, który jako pierwszy zajął się wyjaśnieniem tej historii. Słowikowski wskazywał jednak także inne lokalizacje, w tym 61 kilometr trasy kolejowej z Wrocławia do Jeleniej Góry.

Warto pamiętać, że pomiędzy 61, a 65 kilometrem trasy kolejowej z Wrocławia do Jeleniej Góry istniała dodatkowa bocznica, przy której znajdował się dworzec dla właścicieli Zamku Książ. Stąd miała w przeszłości odchodzić także kolej wąskotorowa w kierunku zamku.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Historia bocznicy zdaniem części eksploratorów wyjaśnia wiele wątków związanych z historią „złotego pociągu”. Pasażerowie składów jadących główną trasą mogli widywać pociąg stojący na bocznicy, na której mógł się zmieścić stosunkowo długi skład.

To na podstawie tych doniesień wielu pasjonatów historii wskazuje lokalizację 61 kilometra trasy kolejowej z Wrocławia do Jeleniej Góry. Wielu eksploratorów jest przekonanych, że to charakterystyczne miejsce na tej trasie, od którego miał odchodzić tor wiodący do tunelu biegnącego w kierunku Zamku Książ. To tu „złotego pociągu” chce szukać Piotr Koper?

Teren w okolicach 61. km linii kolejowej Wrocław-Wałbrzych. Fot. Jacek Zych

Teren w okolicach 61. km linii kolejowej Wrocław-Wałbrzych. Fot. Jacek Zych

Teren w okolicach 61. km linii kolejowej Wrocław-Wałbrzych. Fot. Jacek Zych

Teren w okolicach 61. km linii kolejowej Wrocław-Wałbrzych. Fot. Jacek Zych

Teren w okolicach 61. km linii kolejowej Wrocław-Wałbrzych. Fot. Jacek Zych

Teren w okolicach 61. km linii kolejowej Wrocław-Wałbrzych. Fot. Jacek Zych

Teren w okolicach 61. km linii kolejowej Wrocław-Wałbrzych. Fot. Jacek Zych

Teren w okolicach 61. km linii kolejowej Wrocław-Wałbrzych. Fot. Jacek Zych

Postaw mi kawę na buycoffee.to

  • Adverb pisze:

    Sezon ogórkowy w pełni skoro znów wraca ten żenujący temat.

  • JeAn pisze:

    coś zawsze z kawału prawdy jest Niemiec niby znalazł Polak wykopał ruski zaiwanil a żyd się domaga

  • Niech szuka pisze:

    Ma pieniądze niech szuka byle nie kosztem dewastacji otoczenia

  • Zobacz także