6 dni, 1789 przebadanych dzieci – walka z próchnicą u dzieci w województwie dolnośląskim trwa

7 kwietnia 2016 14:51. fot. Użyczona

W ramach trzeciej edycji programu edukacyjno-profilaktycznego „Chroń Dziecięce Uśmiechy”, bezpłatnymi przeglądami stomatologicznymi objętych zostało 10 500 dzieci w szkołach podstawowych sześciu województw. W regionie dolnośląskim przebadano 1 789 dzieci, a poziom próchnicy oszacowano na 70%, co jest jednym z najniższych wskaźników w kraju. Organizatorami akcji są Polski Czerwony Krzyż i Wrigley Poland wraz z partnerami merytorycznymi Polskim Towarzystwem Stomatologicznym, Polskim Towarzystwem Stomatologii Dziecięcej oraz Grupą LUX MED.

W okresie od września do połowy listopada, w ramach kolejnej, trzeciej już edycji programu edukacyjno-profilaktycznego „Chroń Dziecięce Uśmiechy”, mobilne gabinety stomatologiczne odwiedziły 25 szkół w ostatnich sześciu województwach: wielkopolskim, lubuskim, małopolskim, kujawsko-pomorskim, dolnośląskim oraz śląskim. Dzięki przeglądom udało się przebadać 10 500 dzieci, prawie o dwa tysiące więcej niż rok wcześniej. Natomiast w zajęciach edukacyjnych udział wzięło około 100 000 dzieci z całej Polski.

W województwie dolnośląskim gabinety były rozstawione w szkołach:

  • Szkoła Podstawowa nr 26 w Wałbrzychu (ul. Palisadowa 48).
  • Szkoła Podstawowa nr 16 we Wrocławiu (ul. Wietrzna 50),
  • Szkoła Podstawowa nr 9 w Legnicy, (ul. Marynarska 31),

Podczas 6 dni akcji, przeprowadziliśmy przeglądy u 1 789 dzieci z województwa.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

„Próchnica zębów w Polsce stanowi nadal bardzo poważny problem społeczny, dlatego tak ważna jest edukacja najmłodszych dzieci w kierunku prawidłowej higieny jamy ustnej. Specjalnie na potrzeby programu stworzyliśmy specjalne zeszyty „Ja i moje zęby” dla młodszych oraz książeczki „Ja i mój uśmiech” dla starszych dzieci. Takie podejście z naszej strony spotyka się z dużym entuzjazmem u uczniów, do których przemawia kolorowa i zabawna forma broszur. Co nas oczywiście bardzo cieszy” – podkreśla Leszek Mizieliński, Wiceprezes Polskiego Czerwonego Krzyża.

W województwie dolnośląskim odnotowaliśmy jedną z najniższych częstotliwości mycia zębów wśród dzieci. Aż 56% dzieci ma wymienianą szczoteczkę rzadziej niż dwa razy do roku, podczas gdy przyjętym standardem jest wymiana co dwa do trzech miesięcy oraz po każdej infekcji. Chcemy obniżać te niepokojące dane przez edukację i kładzenie nacisku na odpowiednią profilaktykę – zaznacza dr n. med. Anna Jurczak, Prezes Polskiego Towarzystwa Stomatologii Dziecięcej.

Profilaktyka i higiena jamy ustnej to nie tylko odpowiednie mycie zębów czy regularne wizyty u stomatologa, ale również korzystanie z dodatkowych akcesoriów do higieny jamy ustnej. Wiedzą o tym dzieci z województwa dolnośląskiego, które najczęściej sięgają po takie akcesoria i korzystają z płynów do płukania jamy ustnej oraz żują bezcukrowe gumy po posiłkach.

Wyniki przeprowadzonych przeglądów potwierdzają potrzebę prowadzenia działań edukacyjnych wśród dzieci. Zastanawiające jest, że aż 58% przebadanych dzieci uważa, że stan ich uzębienia i poziom higieny jamy ustnej jest dobry lub lepszy, podczas, gdy wyniki przeglądów mówią co innego. Poziom próchnicy w województwie wyniósł 70%, a aż 50% dzieci ma wypełnienia w zębach. Jeszcze wyższy jest odsetek dzieci z brakami w uzębieniu i wynosi aż 66%. To wyniki niewskazujące na dobry, ani nawet na średni stan uzębienia dzieci – kwituje prof. dr hab. n. med. Bartłomiej W. Loster, Prezydent Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego.

Wśród zaleceń stomatologów po przeglądach w województwie dolnośląskim najczęściej, bo aż w 53% przypadkach, były wymieniane skierowanie na kompleksowe leczenie oraz leczenie zapobiegawcze – w 24% przypadków. Tylko 15% dzieci z regionu nie wymagało podjęcia żadnego leczenia – podkreśla lek. stom. Anna Klukowska, Dyrektor Stomatologii z Grupy LUX MED.

„Program „Chroń Dziecięce Uśmiechy” powstał jako odpowiedź na realną potrzebę edukacji w dziedzinie higieny jamy ustnej wśród dzieci. Wspólnie z PCK, PTS, PTSD oraz Grupą LUX MED jesteśmy zadowoleni z tego, że z roku na rok udaje nam się dotrzeć do coraz większej ilości dzieci – zarówno z przeglądami w mobilnych gabinetach, jak i z zajęciami edukacyjnymi. W następnym roku mamy nadzieję rozpocząć kolejny cykl programu i odwiedzić kolejne szkoły z naszą misją” – podsumowuje Olga Gawrońska, Kierownik Działu ds. Korporacyjnych w firmie Wrigley Poland.

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Dodano: 7 kwietnia 2016 14:51
`