Dodano: 3 września 2020 14:57

Z Wałbrzycha do Pragi coraz wygodniej. Czesi przyspieszają tempo prac autostradowych

Tematy: 


O pół roku szybciej niż przewidywano zostanie oddany do użytku odcinek czeskiej autostrady D11, mającej docelowo połączyć Pragę z przejściem granicznym Kralovec/Lubawka i biegnącą dalej na północ, w stronę wybrzeża drogą ekspresową S3.

Nowy odcinek łączący Hradec Kralove z Jaromierzem. W ciągu tej drogi oddany do użytku zostanie najbardziej skomplikowany, niemal kilometrowy wiadukt

Czeska Dyrekcja Dróg i Autostrad uzgodniła z wykonawcą budowy autostrady D11 z Hradca Králové przez Smiřice do Jaroměřa, że ​​odcinek zostanie oddany do użytku 17 grudnia 2021 r. To pół roku wcześniej niż zakładał pierwotny termin.

Pierwotnie według czeskiego Ministerstwa Transportu cała autostrada D11 z Hradca Králové do przejścia granicznego z Polską w Královcu  powinna zostać ukończona najpóźniej do końca 2028 roku.  W styczniu tego roku dyrektor Mátl stwierdził jednak, że może to być dwa lata wcześniej.

– Myślę, że będziemy mogli przyspieszyć budowę autostrady. Staraliśmy się wyznaczać realne terminy, nie chcemy obiecać niemożliwego. Rok 2028 to ostatnia i ostateczna data, późniejsza data jest dla mnie nie do przyjęcia ”- powiedział czeskiemu portalowi iDNES.  – Jeśli rozpoczniemy budowę na przełomie 2022/23 roku, to całą autostradę możemy oddać do użytku w 2026 roku 

Dużą przeszkodą są wywłaszczenia gruntów, po których przebiegać ma autostrada. czesi dopiero niedawno przyjęli wzorowaną na polskiej, rządową specustawę, pozwalającą na przyspieszenie procesu wywłaszczania gruntów. A jest co robić. Między Trutnovem a Královcem urzędnicy przy zakupie ziemi będą musieli zająć się 161 aktami własności.

Budowa 100-kilometrowego odcinka autostrady D11 z Pragi do Hradca Králové zajęła Czechom 39 lat (rozpoczęła się w 1978 roku, zakończyła  2017 roku). Obecnie w budowie są dwa odcinki od Hradca Králové do Jaroměřa o łącznej długości 22,4 km. Łącznie, do granicy Państwa, będzie miała długość 154 km.

Ciężki sprzęt na budowie drogi ekspresowej. fot. arch. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Ciężki sprzęt na budowie drogi ekspresowej. fot. arch. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Ciężki sprzęt na budowie drogi ekspresowej. fot. arch. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

S3 – Pierwsze wbicie łopaty na budowie odcinka Sady Dolne – Kamienna Góra. fot. arch. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Ciężki sprzęt na budowie drogi ekspresowej. fot. arch. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Ciężki sprzęt na budowie drogi ekspresowej. fot. arch. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Ciężki sprzęt na budowie drogi ekspresowej. fot. arch. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Zobacz także