Dodano: 7 lutego 2019 19:09

Warszawą po torach, czyli jedyna taka drezyna w Polsce

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Tematy: 


Samochód Warszawa – we wczesnym PRL-u przedmiot marzeń i westchnień milionów Polaków. Produkowano ją na radzieckiej licencji w kilkunastu wersjach, również w tych najmniej oczywistych. W Muzeum Techniki Śląska w Jaworznie Śląskiej  stoi jedyna w Polsce,  zachowana w tak idealnym stanie, kolejowa wersja polskiego samochodu legendy.

– Jeździ się nią podobnie jak normalnym samochodem po drogach. Różnią się dwie rzeczy: są koła metalowe, no i specyficzna rzecz przy tej Warszawie – tak zwana samodzielna obrotnica, którą podnosi się Warszawę żeby zmienić kierunek jazdy na powrotny –mówi Janusz Banaszek, mechanik fundacji Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku. – Za jej pomocą podnosimy cały samochód do góry, dosłownie jedną ręką obracamy w przeciwnym kierunku i wracamy.

Drezyna została odkupiona od prywatnego właściciela z Pacanowa. Kiedy przyjechała do Jaworzyny była wrakiem.

REKLAMA

– No tak, w Pacanowie. Tam, gdzie kozy kują – dodaje ze śmiechem Katarzyna Szczerbińska Tercjak, dyrektor muzeum w Jaworzynie – odnalazł ją gdzieś na wyprzedażach kolejowych pewien kolekcjoner. Jej renowacja trwała ponad dwa lata. Nie chcę nawet mowić, ile kosztowała… no można byłoby kupić za to naprawdę dory samochód. 

Pojazd oryginalnie był drezyną inspekcyjną. Tak jak wiele jemu podobnych przez kilkadziesiąt lat użytkowany był przez pracownikow Dyrekcji Kolei.

– Chociaż do złudzenia przypomina samochód to jednak jest pojazd kolejowy. – dodaje Janusz Banaszek –  Teoretycznie drewniane koła można zamienić na felgi  samochodowe, jednak twarde zdecydowanie obniżyłoby komfort jazdy. Nie można byłoby skręcić – drezyna ustawiona ma zablokowany mechanizm kierownicy.

Drezyna Warszawa to unikat. Opierając się na informacjach uzyskanych z muzeum to jedyny sprawny, jeżdżący z dokumentami, mogący wyjechać na tory PLK, dopuszczony do ruchu na zewnętrznych liniach kolejowych tego typu pojazd w Polsce.

Warszawę już dziś można oglądać w muzeum w Jaworzynie Śląskiej – jej turystyczna premiera będzie miała miejsce podczas tegorocznej gali parowozów, kiedy pierwszy wyjedzie na tory poza terenem muzeum.

Warszawa M20 z 1958 roku – kolejowy samochód inspekcyjny, tzw drezyna. 06.02.2019 r. Jaworzyna Śląska. fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Warszawa M20 z 1958 roku – kolejowy samochód inspekcyjny, tzw drezyna. 06.02.2019 r. Jaworzyna Śląska. fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Warszawa M20 z 1958 roku – kolejowy samochód inspekcyjny, tzw drezyna. 06.02.2019 r. Jaworzyna Śląska. fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Warszawa M20 z 1958 roku – kolejowy samochód inspekcyjny, tzw drezyna. 06.02.2019 r. Jaworzyna Śląska. fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Warszawa M20 z 1958 roku – kolejowy samochód inspekcyjny, tzw drezyna. 06.02.2019 r. Jaworzyna Śląska. fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Warszawa M20 z 1958 roku – kolejowy samochód inspekcyjny, tzw drezyna. 06.02.2019 r. Jaworzyna Śląska. fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Warszawa M20 z 1958 roku – kolejowy samochód inspekcyjny, tzw drezyna. 06.02.2019 r. Jaworzyna Śląska. fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Warszawa M20 z 1958 roku – kolejowy samochód inspekcyjny, tzw drezyna. 06.02.2019 r. Jaworzyna Śląska. fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Warszawa M20 z 1958 roku – kolejowy samochód inspekcyjny, tzw drezyna. 06.02.2019 r. Jaworzyna Śląska. fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Warszawa M20 z 1958 roku – kolejowy samochód inspekcyjny, tzw drezyna. 06.02.2019 r. Jaworzyna Śląska. fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Warszawa M20 z 1958 roku – kolejowy samochód inspekcyjny, tzw drezyna. 06.02.2019 r. Jaworzyna Śląska. fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Warszawa M20 z 1958 roku – kolejowy samochód inspekcyjny, tzw drezyna. 06.02.2019 r. Jaworzyna Śląska. fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Zobacz także