Oszuści zaatakowali w miniony piątek. Tym razem telefon zadzwonił u mieszkanki Podgórza. – Prowadzące po drugiej stronie słuchawki rozmowę trzy osoby twierdziły, że są policjantami i chcą zatrzymać na gorącym uczynku złodziei, dlatego seniorka musi przekazać gotówkę funkcjonariuszowi, który przyjedzie ją za chwilę odebrać – informuje Komenda Miejska Policji w Wałbrzychu.
Niestety, 81-letnia mieszkanka Wałbrzycha dała się oszukać. Kobieta straciła swoje oszczędności.
Chwilę po wykonaniu telefonu pojawił się u niej nieznany mężczyzna, który miał być policjantem. 81-latka przekazała mu 50 tysięcy złotych.
– Niestety dopiero po późniejszej rozmowie z członkami rodziny pokrzywdzona zorientował się, że padła ofiarą oszustwa. W związku z tym zdarzeniem jako policjanci zwracamy się z apelem o wsparcie osób starszych przede wszystkim do ich dzieci oraz wnuków i przypominamy schemat działania sprawców – apeluje wałbrzyska policja.
Jak działają oszuści?
Przestępcy często dzwonią także do osób starszych i przy każdej możliwej okazji zmieniają metody działania. Osoba odbierająca telefon myśli, że ma do czynienia z policjantem albo członkiem rodziny, którego dawno nie widziała.
Podczas próby wyłudzenia pieniędzy np. na policjanta sprawcy wykorzystują zaufanie społeczne jaki budzi nasz zawód. Podają wymyślony numer legitymacji służbowej, dane personalne, a podczas kontaktu z poszkodowanym posiadają nawet podrobioną odznakę. Kilkakrotnie dzwonią pod różnymi nazwiskami, w taki sposób, aby wciągnąć ofiarę w swoją grę. Ostatecznie proszą o przekazanie pieniędzy w wyznaczonym czasie i miejscu, najlepiej takim, w którym nie będzie monitoringu, lub osobiście przychodzą do pokrzywdzonych. Oszuści od razu znikają z gotówką, a ofiary pozostają bez swoich oszczędności.
Funkcjonariusze w każdej podobnej sytuacji apelują oczywiście o ostrożność, gdyż sprawcy podają się nawet za członków bliskiej rodziny. Bardzo często zmieniają głos udając chorego lub płaczą, po to aby wzbudzić w osobie, którą chcą okraść poczucie winy, ewentualnie współczucie.