Dodano: 27 stycznia 2021 14:10

To najlepszy wariant budowy S5 – twierdzą samorządowcy. Droga oddalona od Wałbrzycha o kilkanaście kilometrów

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Tematy: 


Prezydenci ośmiu dolnośląskich miast i marszałek województwa dolnośląskiego podpisali dziś we Wrocławiu petycję skierowaną do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w sprawie wyboru najkorzystniejszego wariantu przebudowy autostrady A4 i budowy S5. Inicjatorem petycji jest Roman Szełemej. Najbliższy węzeł dla Wałbrzycha będzie znajdował się kilkanaście kilometrów od miasta, pod Świdnicą.

W spotkaniu we Wrocławiu uczestniczyli prezydenci Wałbrzycha, Świdnicy, Głogowa, Jeleniej Góry, Bolesławca, Lubina, Legnicy i Wrocławia.

Ważne jest to, że wspólnie myślimy o regionie. Ważne jest to, że potrafimy w sprawach kluczowych się porozumieć. Ważne jest dla nas bezpieczeństwo mieszkańców, ponieważ ten dzisiejszy przebieg autostrady A4 nie daje tego podstawowego komfortu, jakim jest bezpieczeństwo – mówił prezydent Wrocławia, Jacek Sutryk.

REKLAMA

Sutryk przywołał dane, z których wynika, że tylko w grudniu odcinkiem A4, którego dotyczy petycja przejechało milion aut. Samorządowcy zwracają uwagę, że chodzi jedna nie tylko o bezpieczeństwo, ale także o rozwój regionu.

Ten system transportu, ten system komunikacji, który funkcjonuje w tej chwili jest niewydolny. Jest niewystarczający i pilnie trzeba go zmienić. Przez ostatnie miesiące rozważaliśmy wiele koncepcji przebiegu nie tylko drogi szybkiego ruchu S5, ale także pozostałych dróg szybkiego ruchu przebiegających przez Dolny Śląsk i kilku wariantów A4. To co przedstawiamy jest sumą naszych doświadczeń. To jest analiza problemów, jakie przeżywają firmy i prywatni użytkownicy dróg. Jest to rozwiązanie także kompromisowe – mówi Beata Moskal-Słaniewska, prezydent Świdnicy.

Co proponują samorządowcy?

Przede wszystkim przesunięcie na południe autostrady A4. Zgodnie z mapką, która jest częścią petycji, nowy fragment autostrady A4 zaczynałby się na wysokości węzła Kostomłoty i przez takie gminy jak Mietków, Sobótka czy Kobierzyce prowadził by do obecnej A4 na węźle Stary Śleszów. Na odcinku od węzła Kostomłoty do węzła Krzyżowa, czyli w kierunku Zgorzelca A4 po remoncie czy rozbudowie biegła by po obecnym śladzie.

Co z S5, która ma połączyć Wałbrzych czy Świdnicę z Wrocławiem? S5 zaczynałaby się na węźle S3 w Bolkowie. Do tego węzła kierowcy z Wałbrzycha mogli by dojechać w przyszłości łącznikiem Aglomeracji Wałbrzyskiej z S3, ale to wciąż odległa inwestycja. Wracając do S5, dalej droga biegnąca w kierunku Wrocławia mija Świdnicę od północy, mniej więcej na wysokości Sulisławic. W okolicy Starego Jaworowa miałby powstać kolejny węzeł, który od Wałbrzycha znajdowałby się około piętnastu kilometrów. To tym wjazdem najszybciej kierowcy z Wałbrzycha wjechaliby na S5. Dalej planowaną ekspresówką dojechalibyśmy do węzła z przesuniętą na południe A4 i ekspresową S8. A4 moglibyśmy jechać w kierunku Opolszczyzny. S8 w kierunku Wrocławia.

fot. użyczone

fot. użyczone

fot. użyczone

Podpisanie petycji w sprawie preferowanego wariantu A4 i S5 fot. użyczone / Wydział Komunikacji Społecznej UM Wrocław

Podpisanie petycji w sprawie preferowanego wariantu A4 i S5 fot. użyczone / Wydział Komunikacji Społecznej UM Wrocław

Podpisanie petycji w sprawie preferowanego wariantu A4 i S5 fot. użyczone / Wydział Komunikacji Społecznej UM Wrocław

Podpisanie petycji w sprawie preferowanego wariantu A4 i S5 fot. użyczone / Wydział Komunikacji Społecznej UM Wrocław

 

 

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Zobacz także