Dodano: 23 marca 2022 14:12

Stare wyrobisko górnicze to największa przeszkoda do zakończenia budowy obwodnicy

Tematy: 


Pochodząca z XVIII w tzw Lisia sztolnia to obecnie największa przeszkoda na drodze do szybkiego zakończenia prac przy budowie zachodniej obwodnicy Wałbrzycha. Błędne pomiary sprzed 20 lat spowodowały kolizję z jedną z przebudowywanych ulic w Śródmieściu Wałbrzycha.

Na przestrzeni ostatnich 2 lat widać doskonale, że największym problemem przy budowie zachodniej obwodnicy Wałbrzycha są bardzo nieprecyzyjne plany wykonane ponad 20 lat temu. ie inaczej jest w przypadku lisiej sztolni – zabytkowego wyrobiska górniczego, pozostającego pod ścisłym nadzorem konserwatorskim.

– Okazuje się, że ta lisia sztolnia według pomiarów powinna być głębiej niż jest i po prostu nie ma możliwości wykonania właściwych warstw nośnych drogi. Żeby ta lisia sztolnia mogła przenieść nacisk na oś 11,5 ponieważ w takim standardzie budowana jest obwodnica, dlatego jest konieczność wykonania żelbetowego takiego sarkofagu. 

– W związku z tym musimy wykonać przekrycie  Lisiej Sztolni. Ponieważ jest to indywidualny projekt wymaga naprawdę określenia zarówno samego przebiegu przekrycia, ponieważ takie warunki narzucił nam konserwator zabytków, aby starać się jak najbardziej zabezpieczyć lisią sztolnię przed oddziaływaniem ruchu na ulicy Chrobrego.  

powiedzieli kolejno Krzysztof Fila z wałbrzyskiego Urzędu Miasta i Andrzej Piękny z Zarządu Dróg, Komunikacji i Utrzymania Miasta.

Jak tłumaczyli mi drogowcy poza budową żelbetowego wzmocnienia stropu sztolni niezbędne będzie wykonanie specjalnej, stalowej konstrukcji, która będzie tłumiła drgania generowane przez samochody i zabezpieczy ponad 300-letnie wyrobisko przed zawaleniem. Nieujęte w pierwotnym planie budowy obwodnicy prace wymagały wykonania dodatkowej dokumentacji – to zajęło projektantom kilka ładnych miesięcy. Prace ruszyły wraz z nadejściem wiosny – potrwać mają do końca czerwca.

Zachodnia obwodnica Wałbrzycha gotowa miała być w sierpniu obiegłego roku. Wszystko wskazuje na to, że najwcześniej oddana będzie do użytku jesienią 2022 roku

 

 

Budowa zachodniej obwodnicy Wałbrzycha. Węzeł Reja, okolice Lisiej Sztolni. Fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Budowa zachodniej obwodnicy Wałbrzycha. Węzeł Reja, okolice Lisiej Sztolni. Fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Budowa zachodniej obwodnicy Wałbrzycha. Węzeł Reja, okolice Lisiej Sztolni. Fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Budowa zachodniej obwodnicy Wałbrzycha. Węzeł Reja, okolice Lisiej Sztolni. Fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Budowa zachodniej obwodnicy Wałbrzycha. Węzeł Reja, okolice Lisiej Sztolni. Fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Zobacz także