Tematy: pkp podgórze wałbrzych śródmieście wałbrzych szczawienko
Przedstawiciele mediów oraz władz rządowych w osobie wicewojewody dolnośląskiego Kamila Zielińskiego zostali zaproszeni przez dyrektora PKP PLK S.A. Zakład Linii Kolejowych w Wałbrzychu Dariusz Kolubkę oraz dyrektora PKP S.A Oddział Gospodarowania Nieruchomościami we Wrocławiu Pana Tadeusz Szulc na terenowy przegląd inwestycji realizowanych przez PKP PLK w okręgu wałbrzyskim.
Wałbrzych to miejsce o szczególnym znaczeniu dla PKP PLK w ostatnich kilku miesiącach. To tu realizuje swoje dwie gigantyczne inwestycje: pierwsza to wymiana tzw infrastruktury liniowej oraz remont peronów na stacji Wałbrzych Szczawienko, gdzie trwa remont, a właściwie przebudowa budynku dworcowego, w bezpośrednim sąsiedztwie którego powstać ma plac park’n ride (parkuj i jedź).
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Inwestycją o nadrzędnym znaczeniu będzie jednak budowa węzła komunikacyjnego Wałbrzych Śródmieście. Jak powiedział w rozmowie z Dziennikiem dyrektor Dariusz Kolubka, dla kolei jest to niesłychanie skomplikowana operacja, przede wszystkim ze względu na ukształtowanie terenu oraz zupełny brak infrastruktury na obszarze, na którym powstać ma stacja. Prace przygotowawcze, które trwają już dziś, rozpoczynają się aż przy dworcu Wałbrzych Miasto.
Wicewojewoda dolnośląski Kamil Zieliński podkreślił strategiczne znaczenie dla miasta budowanych i remontowanych obiektów, wiążąc z tym nadzieję na ożywienie transportu kolejowego i powrót mieszkańców nie tylko Wałbrzycha, ale całego Dolnego Śląska do transportu szynowego. W jego ocenie błędem było likwidacja wałbrzyskiego dworca PKS, którym mógł, wzorem Kamiennej Góry, w ramach porozumienia podmiotów prywatnych i gminnych, nadal funkcjonować.
Duże nadzieje wicewojewoda wiąże z zapowiadanym na nadchodzący rok remontem dworca Wałbrzych Główny, który poza funkcją transportową stanowić ma lokalne centrum dzielnicy Podgórze. Pomysłów na ożywienie tego miejsca, jak zapowiedział Zieliński, jest kilka – od niewielkiej galerii handlowej po centrum kulturalne. Aby stworzyć obiekt dopasowany do potrzeb mieszkańców już w połowie roku PKP przeprowadzi, wzorem Jeleniej Góry i Boguszowa-Gorc konsultacje społeczne, w ktorych mieszkancy będą mogli wypowiedzieć się i przedstawić swoją wizję funkcjonowania wymarłego dziś obiektu.
Koszt remontów oraz budowy infrastruktury liniowej na całym odcinku Wałbrzych Szczawienko – Wałbrzych Główny to ok. 85 mln złotych.