Próbują uratować wałbrzyską lokomotywownię przed rozbiórką i wyburzeniem

14 sierpnia 2017 17:30. Lokomotywownia Wałbrzych Główny. fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Tematy: 


Czy uda się przywrócić życie wałbrzyskiej parowozowni? Na to pytanie próbują odpowiedzieć pracownicy Fundacji Ochrony Dziedzictwa Przemysłowego Śląska z Jaworzyny Śląskiej, którzy czynią intensywne starania, aby nabyć od PKP teren po byłej parowozowni wraz całą infrastrukturą niezbędną do jej funkcjonowania. Mowa tu o 7 ha działce wraz z zapadnią, budynkami piaskowni, olejarni i obrotnicą.

Istotną przeszkodę w tym procesie stanowi fakt, że teren byłej parowozowni, po podziale PKP na wiele spółek, jest własnościowo różny. Większość terenu należy do Polskich Kolei Państwowych S.A., lecz już np. obrotnica – do PKP Cargo, które kilkukrotnie próbowały wystawić ją na sprzedaż. Jak mówi dyrektor Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej Katarzyna Szczerbińska-Tercjak, udało się wpłynąć na dyrekcję PKP Cargo, abo odstąpiła od tego zamiaru, który właściwie przekreśliłby projekt ratowania zabytku – bo przecież bez obrotnicy nie można wprowadzić ani wyprowadzić lokomotywy z parowozowni.

Fundacja będąca właścicielem Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej ma wieloletnie  doświadczenie w ratowaniu zabytków kolejowych Dolnego Śląska. Poza parowozownią w Jaworzynie Śląskiej w 2015 roku odkupiła od PKP parowozownię w Dzierżoniowie oraz zabytkowy Młyn Hilberta. Trwają tam prace przy tworzeniu muzeum polskiego kolejnictwa po 1945 roku, zaś młyn, któremu przywrócono niemal pełną sprawność, stanowi żywą pamiątkę i niecodzienną atrakcję turystyczną.

O planach związanych z wałbrzyską lokomotywownią mówi Katarzyna Szczerbińska-Tercjak, dyrektor Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku:

Parowozownia w Wałbrzychu jest obecnie dla Fundacji kluczowym obiektem. Po tym, jak w 2016 roku zakupiono kolejnych 30 sztuk zabytkowego taboru kolejowego, całkowita liczba będących w posiadaniu Fundacji wagonów i lokomotyw wzrosła do 170 sztuk. Fundacja, która obecnie  jest na etapie pozyskiwania statusu przewoźnika, planuje przy zachowaniu oryginalnych funkcji wałbrzyskich obiektów – parowozowni i wagonowni – wykorzystać bardzo dobre położenie Wałbrzycha, leżąccego przy głównych szlakach kolejowych i uruchomić połączenia pociągów historycznych  z Jelenią Górą, Kłodzkiem czy, po zrewitalizowaniu linii nr 285, przez Jedlinę-Zdrój i Zagórze – ze Świdnicą.

Lokomotywownia Wałbrzych Główny. fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

 

 

 

Komentarze

Dodano: 14 sierpnia 2017 17:30
Pozostałe informacje
© DTP Service s.c. Wałbrzych 2015