Dodano: 11 kwietnia 2024 10:36
Pożar w tunelu na S3. Widzieliśmy jak działa system ratunkowy!
Pożar w tunelu, syreny alarmowe, ostrzeżenia dla kierowców i huk potężnych wentylatorów – tak wyglądał przeprowadzony w obecności dziennikarzy test systemów bezpieczeństwa w nowo budowanym tunelu na S3.
Tunel na S3 to licząca nieco ponad 2 kilometry, obecnie najdłuższa w Polsce podziemna przeprawa drążona metodą górniczą. Tak długi tunel wymagał zastosowania supernowoczesnych systemów bezpieczeństwa, które w razie tragedii pozwalałyby osobom znajdującym się w jego wnętrzu bezpiecznie opuścić tunel.
– W pierwszej kolejności tunel jest zamykany, aby nie było napływu nowych podróżnych. Następnie należy zadbać o ewakuację, czyli uruchomiony zostaje system oświetlenia i nagłośnienia. Na zewnątrz wyświetlana jest informacja dla innych podróżnych, że droga pojazdowa i tunel są zamknięte. W odpowiednim momencie uruchamiana jest wentylacja, mająca za zadanie odprowadzić dym pożarowy i temperaturę, aby zabezpieczyć osoby w trakcie ewakuacji. Tutaj, w części objętej pożarem, mamy wentylację zgodną z kierunkiem ruchu ewakuacyjnego. W przeciwnym razie, aby nie dopuścić do napływu dymu do drugiej rury, którą ewakuują się ludzie – mówi Adam Buczyński
Całym systemem bezpieczeństwa, który składa się z aż szesnastu niezależnych systemów, steruje się z centrum zlokalizowanego przy węźle w Bolkowie oraz drugiego, awaryjnego, powielającego jego zadania – tuż przy tunelu.
– Jest to etap finalny budowy z zaawansowaniem ponad 90%, jeżeli chodzi o tunel. Właściwie wszystkie elementy konstrukcyjne są zakończone, nawierzchnia betonowa ułożona, systemy bezpieczeństwa zamontowane i teraz przystępujemy do przygotowania się do ostatecznych odbiorów. Trwają przygotowania, czyli próbne uruchomienia, tak aby te 16 systemów, w przypadku jakichś zdarzeń nieprzewidzianych, współgrało i było zintegrowane. Przede wszystkim zapewnia to bezpieczeństwo dla przyszłych użytkowników drogi. Zastosowaliśmy najlepsze rozwiązania, które są obecnie dostępne – mówi Lidia Markowska, Dyrektor Generalna Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
– Tak, jesteśmy w trakcie testów systemu tunelu. W najbliższych dniach zaczniemy testy systemów, które znajdują się poza tunelem, ponieważ wszystko jest ze sobą połączone. Sterowanie ruchem i bramownice – cały układ sterowania zaczyna się przed węzłem Bolków i kończy się za węzłem Kamienna Góra, więc wszystkie te systemy musimy spiąć. Jest to praca na najbliższy miesiąc – mówi Adam Buczyński.
Tunel na S3 pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą to jedna z dwóch wybudowanych tam podziemnych przepraw. Cały odcinek ukończony jest niemal w 90%. Jego otwarcie zaplanowano na połowę lipca tego roku.

Zobacz także
- Porsche vs Fabia. Kolizja na rondzie Niepodległości
- Duża awaria energetyczna na Szczawienku i Piaskowej Górze. Spora część ulic bez prądu
- Ponad 2 miliony wyświetleń i 400 tysięcy użytkowników! Dziękujemy!
- Policja apeluje. Nie zostawiaj dziecka ani psa w nagrzanym aucie – upał może zabić
- Wałbrzych przebuduje Lubelską za 8,5 mln zł. Będą nowe parkingi i ścieżka rowerowa
- Pędził 104 km/h przez Wałbrzych. Stracił prawo jazdy, zanim zdążył się nim nacieszyć
Najczęściej czytane
Wałbrzych. Inwestycja za pięćset milionów Euro
Sytuacja trudna do zaakceptowania. Władze Wałbrzycha komentują sprawę hospicjum
Ponad 90 tysięcy odwiedzających i 600 tysięcy złotych przychodu. Wieża widokowa w Parku Sobieskiego kończy rok działalności
Głuszyca ma wody termalne, ale bez szans na kąpieliska. Miasto rozważa inne wykorzystanie odwiertu
Wałbrzych zyskuje nową markę! Ultima Auto otwiera salon MG!