Podsumowali badania na 65 km. Bez sensacji, chociaż z nadzieją na przyszłość

26 października 2017 15:24. Piotr Koper (P) i Marcin Krupa - dyr. Zakładu Badań Geofizycznych (L) podczas konferencji podsumowującej badania na 65 km. Fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Tematy: 


Nie zatrzęsła się ziemia podczas zorganizowanej przez Piotra Kopra konferencji podsumowującej badania prowadzone na słynnym już 65 km linii kolejowej Wrocław-Wałbrzych. Poza szczegółami technicznymi nie dowiedzieliśmy się niczego nowego. Dziś głównymi aktorami na scenie sztuki zatytułowanej “Złoty pociąg – reaktywacja” byli naukowcy z Przedsiębiorstwa Badań Geodezyjnych, którzy przez 4 miesiące prowadzili pomiary w miejscu poszukiwań tunelu na 65 km.

Na podstawie analiz przeprowadzonych aż 7 metodami badań ujawniono szereg anomalii terenu, mogących, jak powiedział dyrektor Przedsiębiorstwa Robót Geofizycznych Marcin Krupa, być pochodną tak działań człowieka jak i skomplikowanej budowy geologicznej badanego terenu.

Naukowcy wielokrotnie podkreślali skomplikowany charakter 65 kilometra. Tak jak w przypadku AGH, największym problemem były bliskość drogi o dużym natężeniu ruchu, linia wysokiego napięcia i kolejowa trakcja elektryczna.

Z tego powodu postawiono na dualność prowadzonych badań – każdy pomiar wykonywany był dwukrotnie w odstępach kilkudniowych, a do końcowej analizy włączano jedynie te, których wyniki względnie się pokrywały.

Na zadanym terenie najbardziej sprawdziły się dwie metody badawcze: grawimetria i tomografia elektrooporowa. To ich analiza przyniosła najbardziej spektakularne rezultaty w postaci ujawnienia występujących na głębokości około 15 metrów anomalii.

– Anomalie występują ewidentnie, a wskazywać mogą na występowanie ewentualnych budowli podziemnych lub zróżnicowanie geologiczne. Żeby dać ostateczną odpowiedź na pytanie co to dokładnie jest – konieczny jest inwazyjny etap prac, ale to już należy do fundacji (Złoty Pociąg, dop. redakcji).  – powiedział w rozmowie z Dziennikiem Marcin Krupa z Przedsiębiorstwa Badań Geodezyjnych. – Patrząc na wyniki choćbyśmy bardzo chcieli nie można wykluczyć tych tuneli.  

Obszar, na którym prowadzone były badania częściowo pokrywał się z terenem badanym w 2015 roku przez AGH, jednak został zdecydowanie rozszerzony. W części wspólnej wyniki badań się w większości pokrywają, wkazane anomalie występują na obszarze nie branym poprzednio pod uwagę przez krakowskich uczonych.

Teraz przed Piotrem Koprem mozolny etap zbierania funduszy i pozwoleń na kolejny etap badań. Szacuje się, że na wykonanie 12 odwiertów potrzebnych będzie ok. 100 tys. złotych. Zapytany przez nas o przybliżony czas realizacji projektu, Koper odpowiedział: – Rok 2018 będzie naprawdę ciekawym rokiem.   

Dzięki uprzejmości Przedsiębiorstwa Badań Geodezyjnych sp. z o.o.

Komentarze

Dodano: 26 października 2017 15:24
Pozostałe informacje
© DTP Service s.c. Wałbrzych 2015