Dodano: 9 kwietnia 2021 15:10
Nowe fakty dotyczące tajemniczej sztolni na budowie S3. Znamy wymiary i historię [FILM]
Tematy: ciekawostki dolnośląskie dolny śląsk historia odkrycia s3 s3 tunel tunel
Torów nie ma. Są pozostałości po torowisku. Sztolnia została zbadana na długości kilkudziesięciu metrów. Znamy nowe szczegóły dotyczące odkrycia, którego dokonano w czasie budowy tunelu na drodze ekspresowej S3 z Bolkowa do Kamiennej Góry. Informacja o tajemniczym znalezisku wczoraj obiegła internet.
Odkrycia dokonano niespełna dwa tygodnie w rejonie Starych Bogaczowic.
– W odległości około 300 metrów, w jednej z naw natrafiono na niezidenfytfikowane wyrobisko górnicze (sztolnię), o przebiegu północny wschód – południowy – zachód. Kierunek przebiegu sztolni, w stosunku do kierunku drążenia tunelu jest zbliżony do prostopadłego – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Sztolnia ma około półtora metra szerokości i około dwóch metrów wysokości. Spąg znajduje się na wysokości około dwóch metrów powyżej spągu tunelu.
– Na wschód od tunelu sztolnia jest drożna. W odległości ok. 50,0 m występuje lokalny opad skał stropowych o długości ok. 3,0 m i wysokości ok. 0,5 m powyżej linii stropu. Materiał skalny utworzył w tym miejscu przytamkę, która spiętrzyła wodę. Za przytamką sztolnia jest drożna, ale nie była penetrowana. Na zachód od tunelu sztolnia jest niedrożna, widoczny jest usyp skalny wypełniający cały przekrój sztolni. Na spągu sztolni widoczne są ślady po podkładach torowiska, które służyło do odstawy urobku. Torowiska, ani innych elementów wyposażenia nie stwierdzono – informuje GDDKiA.
Analiza archiwalnych map z 1914 roku, a wydanych ponownie w 1929 roku wskazuje w tym rejonie na istnienie obiektów, związanych z poszukiwaniem pokładów węgla kamiennego. Odkryta sztolnia znajduje się w granicy obiektu „Steinkohlenbergwerk consolidirte Heinrich Anna” Stl..
Jak informuje generalna dyrekcja, nie udało się dotrzeć do informacji o eksploatowaniu węgla w tym rejonie. Można zatem wnioskować, że odkryta sztolnia powstała pomiędzy 1914, a 1929 rokiem.
– Odkrycie sztolni nie zatrzymuje prowadzenia prac przy budowie drogi ekspresowej S3 na odcinku Bolków – Kamienna Góra. Prace idą zgodnie z założonym harmonogramem – zapewnia GDDKiA.

Nowe Bogaczowice. Budowa tunelu i trasy S3 Bolków – Kamienna Góra. fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Nowe Bogaczowice. Budowa tunelu i trasy S3 Bolków – Kamienna Góra. fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Nowe Bogaczowice. Budowa tunelu i trasy S3 Bolków – Kamienna Góra. fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych
Zobacz także
- Głuszyca. Od przyszłego tygodnia remont niewielkiego mostku może sparaliżować ruch na głównej drodze
- Przejazd w kabinie maszynisty i bezpłatne pociągi dla wolontariuszy. Koleje Dolnośląskie na bogato z WOŚP
- Tak budują najdłuższy, pozamiejski tunel drogowy. Konstrukcja powstaje między Bolkowem, a Kamienną Górą [FILM]
- Trudne, zimowe warunki na drogach. Wałbrzyska policja radzi… używajcie łańcuchów
- Wałbrzych. Koniec marzeń o wieży widokowej w Parku Jana III Sobieskiego? Najtańsza oferta na budowę znacznie przewyższa planowany budżet
- Wałbrzych. Na „zielonym rynku” miał być nowoczesny apartamentowiec. Developer wycofał się? Teren jest na sprzedaż
Najczęściej czytane
Szukamy kanalii, która przywiązała na mrozie psa – piszą w mediach społecznościowych pracownicy schroniska dla zwierząt
Dolny Śląsk. Wybuch na stacji benzynowej. Zginęła jedna osoba
Wałbrzych. Zderzenie pociągu z busem. Straż ewakuowała pasażerów
Duża awaria ogrzewania. Cześć Podzamcza i Piaskowej Góry bez ogrzewania i ciepłej wody
Wałbrzych. Droga do Boguszowa-Gorc „przez serpentyny” zamknięta dłużej niż zakładano. Trasa nieprzejezdna jest od września