Ponad połowa Polaków zachowuje ostrożność przy podawaniu danych personalnych oraz numerów kart kredytowych w internecie. O ochronę danych bardziej troszczą się kobiety (58,7 proc. ankietowanych) niż mężczyźni (48,4 proc. ankietowanych).
Z najnowszych badań paysafecard, w których elektronicznie wzięło udział ok. 500 użytkowników wynika, że tylko 5 proc. respondentów nie ma żadnych obaw przy podawaniu danych personalnych oraz numerów kart kredytowych w sieci. Większość ponad 53 proc. zachowuje ostrożność w tej dziedzinie, 22 proc. nie czuje się komfortowo przy udostępnianiu danych, a ponad 17 proc. świadomie korzysta tylko z ofert i form płatności, które nie wymagają podawania informacji na swój temat.
Bezpieczeństwo to istotny aspekt transakcji dokonywanych w internecie. Wyciek danych personalnych może narazić nas bowiem nawet na kradzież środków z rachunku.
Przydatne zasady przy bankowości on-line:
Jak zatem dobrze zadbać o bezpieczeństwo korzystania z płatności w sieci? „Zabronione jest udostępnianie znajomym lub rodzinie swojego loginu i hasła do bankowości internetowej. Warto co kilka miesięcy zmieniać hasła. Oczywiście w hasłach nie podajemy żadnych dat urodzenia” – uważa Tomasz Koźliński, ekspert NBP.
Konsumenci powinni dbać o ochronę swoich danych osobowych i finansowych i nie przekazywać ich nowopowstałym lub niewiarygodnym internetowym pośrednikom finansowym, zarejestrowanym czasami za granicą, a nawet w egzotycznych rajach podatkowych.
„Bezmyślne przekazywanie w internecie swoich najważniejszych danych osobowych nieznanym podmiotom o nieznanej reputacji jest bardzo niebezpieczne, wręcz karygodne. Jeśli jakiemuś oszustowi uda się wyłudzić przez internet komplet danych osobowych i nakłonić nas do wykonania przelewu potwierdzającego otwarcie przez internet rachunku oszczędnościowo-rozliczeniowego, to oszust może np. zaciągnąć przez internet kredyt na nasze nazwisko” – podkreśla Koźliński.
Z raportu NBP dotyczącego „Zwyczajów płatniczych Polaków” wynika, że ponad połowa dorosłych Polaków ma konto osobiste z dostępem do bankowości internetowej. 26 proc. Polaków w wieku 18 i więcej lat ma konto osobiste, ale nie mają dostępu do bankowości internetowej. Na podstawie tych samych danych wynika, że dostęp do bankowości internetowej ma 66 proc. posiadaczy kont osobistych/ROR.
„Generalnie 62 proc. Polaków, posiadających bankowość internetową, korzysta z niej bardzo często lub często. Z bankowości internetowej w ogóle nie korzysta 18 proc. Polaków, posiadających do niej dostęp” – czytamy w raporcie. Najwięcej zwolenników bankowości internetowej jest wśród osób, które posiadają kartę zbliżeniową (71 proc.).
Najważniejsza przyczyna niekorzystania z bankowości internetowej to brak komputera, brak internetu lub brak umiejętności korzystania z internetu, na co wskazało 35 proc. osób, które mają konto osobiste, a nie korzystają z bankowości internetowej. Kolejną przyczyną jest brak umiejętności korzystania z bankowości internetowej (24 proc.). Obawy przed korzystaniem z bankowości internetowej dotyczące właśnie tego, że ktoś mógłby zdobyć hasło do konta osobistego oraz poznać stan środków i transakcji finansowych były wskazane na kolejnym miejscu (20 proc.).