Dodano: 18 maja 2023 09:54
Najdłuższy, pozamiejski tunel drogowy ma już betonową obudowę. Konstrukcja robi wrażenie!
W miniony weekend zakończono prace budowlane nad najdłuższym tunelem na drodze ekspresowej S3 pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą. Zalany został ostatni blok sklepienia, osiągnięto tym samym postęp prac na poziomie prawie 77 procent.
Realizacja tego imponującego tunelu, o długości 2300 metrów, obejmowała dwie główne fazy, a mianowicie fazę drążenia oraz fazę budowy obudowy ostatecznej.
Prace nad budową tunelu rozpoczęły się 5 grudnia 2020 roku od portalu południowego. W pierwszej fazie, poprzez technikę drążenia, przeprowadzono wydobycie urobku i wykonano tzw. obudowę wstępną. Oba tunele, każdy dwupasmowy, mają łączną długość 4420,76 metra, a do ich wydrążenia zużyto 385 ton materiałów wybuchowych. Wyrobisko zabezpieczono przy użyciu aż 77 400 metrów sześciennych torkretu. Ostateczne przebicie miało miejsce 22 lutego 2022 roku.
Druga faza rozpoczęła się 8 maja 2022 roku, po sukcesywnym usunięciu instalacji górniczych, wyrównaniu obudowy wstępnej oraz ułożeniu drogi technologicznej z betonu wałowanego. Oprócz odcinka drążonego przed portalami, wykonano także segmenty tunelu o długości 165,6 metra w części, która została zbudowana metodą odkrywkową (Cut&Cover). Segmenty zostaną odpowiednio zabezpieczone i zasypane. Łącznie wykonano 369 segmentów, z czego 185 znajduje się w nawie wschodniej, a 184 w nawie zachodniej. Każdy segment ma długość 12,5 metra i został zbudowany z 248 metrów sześciennych betonu, przy czym wartość ta zależy od rzeczywistej geometrii tunelu. Ze względu na jego kształt, konieczne było skrócenie segmentów na krańcach tunelu.
W każdej z nawi znajduje się 23 segmenty wyposażone w nisze utrzymaniowe, umożliwiające konserwację drenażu tunelu, 10 segmentów z niszami alarmowymi i przeciwpożarowymi oraz 8 segmentów łączących obie nawy poprzez przejścia ewakuacyjne dla pieszych.
W połowie długości tunelu znajduje się przejazd awaryjny dla pojazdów służb ratunkowych. Przejścia poprzeczne, o długości od 24,5 do 32 metrów, stanowią drogę ewakuacji do sąsiedniej nawy dla użytkowników tunelu w sytuacjach zagrożenia. Dodatkowo, wykonano dwa segmenty odprowadzające wodę z sztolni górniczej, na którą natknięto się podczas drążenia tunelu, do systemu odwodnienia tunelu.
Pierwsze sklepienie segmentu w obudowie ostatecznej zostało zabetonowane 29 maja 2022 roku, a po upływie 356 dni ukończono ostatni z 369 segmentów sklepienia. Około 110 wykwalifikowanych pracowników pracowało codziennie na zmiany dziennych i nocnych, aby ukończyć tunel.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
W ramach tych prac zużyto 15 930 metrów sześciennych betonu do spągów, 15 450 metrów sześciennych na wykonanie przyczółków oraz 65 027 metrów sześciennych na sklepienie. Metoda odkrywkowa wymagała dodatkowo 4 837 metrów sześciennych betonu. Całkowita ilość betonu, wynosząca 101 244 metry sześcienne, została dostarczona na plac budowy przez wytwórnię betonu wykonawcy. Do budowy obudowy ostatecznej zużyto także 4 310 ton stali zbrojeniowej.
Mimo zakończenia prac nad obudową ostateczną tunelu TS-26, nie oznacza to zakończenia działań wewnątrz tunelu. Wykonawca rozpoczął prace związane z wyposażeniem tunelu w urządzenia i systemy bezpieczeństwa. Trwają także roboty ziemne związane z budową docelowej betonowej nawierzchni drogi. Jednocześnie prowadzone są prace na głównym ciągu drogi ekspresowej S3 oraz w krótszym, około 320-metrowym tunelu TS-32.
Postęp prac na tym odcinku drogi ekspresowej S3 wynosi prawie 77 procent. Planuje się zakończenie prac na tym odcinku w pierwszej połowie 2024 roku.
Całkowita wartość budowy drogi ekspresowej S3 od Bolkowa do Lubawki wynosi prawie 2,5 miliarda złotych. Projekt ten jest finansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Najdłuższy, pozamiejski tunel drogowy ma już betonową obudowę. Przeprawa robi wrażenie! Fot. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

Najdłuższy, pozamiejski tunel drogowy ma już betonową obudowę. Przeprawa robi wrażenie! Fot. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

Najdłuższy, pozamiejski tunel drogowy ma już betonową obudowę. Przeprawa robi wrażenie! Fot. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

Najdłuższy, pozamiejski tunel drogowy ma już betonową obudowę. Przeprawa robi wrażenie! Fot. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

Najdłuższy, pozamiejski tunel drogowy ma już betonową obudowę. Przeprawa robi wrażenie! Fot. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

Najdłuższy, pozamiejski tunel drogowy ma już betonową obudowę. Przeprawa robi wrażenie! Fot. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

Najdłuższy, pozamiejski tunel drogowy ma już betonową obudowę. Przeprawa robi wrażenie! Fot. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

Najdłuższy, pozamiejski tunel drogowy ma już betonową obudowę. Przeprawa robi wrażenie! Fot. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

Najdłuższy, pozamiejski tunel drogowy ma już betonową obudowę. Przeprawa robi wrażenie! Fot. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

Zobacz także
- Absolutorium dla Zarządu Powiatu. Radni ocenili budżet
- Oficjalnie ruszyły wakacje! Czarodziejska Góra w Jedlinie-Zdroju już zaprasza
- Wałbrzych zyskuje nową markę! Ultima Auto otwiera salon MG!
- Szczawno-Zdrój. Muszla koncertowa do remontu
- Wałbrzych. Inwestycja za pięćset milionów Euro
- To nowa rzeczniczka prasowa Wałbrzycha. Jej poprzedniczka została prezesem Aqua-Zdroju
Najczęściej czytane
Sytuacja trudna do zaakceptowania. Władze Wałbrzycha komentują sprawę hospicjum
Ponad 90 tysięcy odwiedzających i 600 tysięcy złotych przychodu. Wieża widokowa w Parku Sobieskiego kończy rok działalności
Głuszyca ma wody termalne, ale bez szans na kąpieliska. Miasto rozważa inne wykorzystanie odwiertu
Wałbrzych. Inwestycja za pięćset milionów Euro
Renata Wierzbicka nie chce być prezesem hospicjum. Pozostanie jednak w zarządzie