Metody oszustw telefonicznych – nie daj się nabrać

28 sierpnia 2023 15:52. fot. użyczone
Artykuł sponsorowany

Tematy: 


Pomysłowość przestępców jest ogromna, dlatego co chwilę pojawiają się nowe metody oszustw telefonicznych. Szczególnie zagrożone są osoby starsze, ale nie tylko. Poznaj przykładowe sposoby oszustw i zadbaj o bezpieczeństwo swoje oraz swoich bliskich!

Znajomość sposobów wykorzystywanych przez oszustów telefonicznych pozwala na świadome zadbanie o własne bezpieczeństwo. Najprostszym sposobem jest sprawdzenie, kto dzwonił, np. na portalu Infonumer.pl. Natomiast aby nie dać się wciągnąć w taką rozmowę, warto znać choćby kilka metod oszustw telefonicznych.

1.   Krewny mający problemy

Dzwoni do Ciebie obca osoba informująca, że bliska Ci osoba wpadła w poważne kłopoty? Może znajduje się w szpitalu i potrzebuje pieniędzy na operację? A może została umieszczona w zakładzie karnym, a przelew jest niezbędny do wyjścia za kaucją? Nie daj się nabrać! W pierwszej kolejności możesz zapytać o dane bliskiej Ci osoby, a następnie rozłącz się i zadzwoń bezpośrednio do niej.

REKLAMA

Pamiętaj, że żaden szpital czy placówka publiczna nie zadzwoni z prośbą o pieniądze. Jeśli jesteś uczestnikiem takiej rozmowy, koniecznie zapytaj o dane placówki i rozmówcy, a następnie zgłoś ten fakt na policję. Możesz również opisać ten numer telefonu jako oszustwo na Infonumer.pl.

2.   Fałszywy konsultant

Kolejną metodą oszustw telefonicznych jest podawanie się rozmówcy za przedstawiciela banku lub innej placówki publicznej. Taki fałszywy konsultant najczęściej ma na celu wyłudzenie danych osobistych, takich jak informacje szczegółowe zawarte na dowodzie osobistym, hasło do aplikacji banku czy PIN do karty kredytowej. Osoby dzwoniące są niezwykle wiarygodne – mogą podać Ci swoje dane, numer identyfikacyjny i szczegóły placówki, w której pracują. Dodatkowo zdarza się, że numer telefonu pojawiający się na Twoim ekranie rzeczywiście wskazuje na bank (istnieją programy zajmujące się taką podmianą).

Pamiętaj, że autentyczny pracownik banku nigdy nie zapyta Cię o login i hasło do bankowości elektronicznej, PIN, kody weryfikacyjne do kart, numer i datę ważności Twojej karty czy kod QR. Jeśli jesteś uczestnikiem takiej rozmowy, wykonaj czynności przedstawione we wcześniej opisanej metodzie.

3.   SMS-y z fałszywym linkiem

To coraz popularniejszy rodzaj cyberataku, zaliczany do phishingu. Takie SMS-y mogą zawierać informację o rzekomych niedopłatach za energię elektryczną, zatrzymaną przesyłkę na poczcie i wielu innych. Pomysłowość oszustów jest tutaj ogromna. Pamiętaj, aby nigdy nie wchodzić w linki umieszczone w otrzymanej wiadomości, ani nie dokonywać żadnych opłat. Informacje o niedopłatach w rachunkach przychodzą listownie, nie za pomocą SMS-ów.

Może się również zdarzyć, że dostaniesz wiadomość od swojego znajomego z prośbą o szybki przelew BLIK. Przeważnie oznacza to, że jego numer telefonu został przejęty przez oszustów, którzy chcą wyłudzić pieniądze. W takiej sytuacji zadzwoń do swojego znajomego i potwierdź jego prośbę. Prawdopodobnie nie będzie nic wiedzieć o wysłanej wiadomości.

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Artykuł sponsorowany

To jest artykuł sponsorowany nadeslany przez naszego klienta. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść zawartą w artykule.

Dodano: 28 sierpnia 2023 15:52
`