Punkty PFRON w terenie - powiat wałbrzyski

Dodano: 27 lutego 2025 16:31

KPO na nowy tabor. Koleje Dolnośląskie zyskują i otrzymają kolejne dofinansowanie

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Artykuł powierzony

Tematy: 


Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) wesprze regionalnego przewoźnika kwotą 124,5 mln w ramach dofinansowania z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Dzięki temu przed Kolejami Dolnośląskimi otwierają się nowe perspektywy, a sam region jeszcze mocniej zyska na jakości połączeń.

Regionalni przewoźnicy kolejowi z całej Polski mogli składać wnioski do CUPT na dofinansowanie zakupu pociągów ze środków z KPO. Teraz instytucja dokonała aktualizacji listy rankingowej i ponownie bardzo wysoko zostały ocenione akcje Kolei Dolnośląskich, które m.in. otrzymają dofinansowanie na zakup 10 EZT typu Elf 2.

Nowy tabor i potencjał nie tylko inwestycyjny

REKLAMA

Obecnie przyznane dofinansowanie w wysokości 124 mln 577 tys. zł obejmuje zakup taboru produkcji bydgoskiej PESY. To kolejny pozytywnie rozpatrzony wniosek na zakup dziesięciu pięcioczłonowych zespołów trakcyjnych tego producenta. – To bardzo dobra wiadomość z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Warto zaznaczyć, że wnioskowaliśmy o 50 proc. kwoty zakupu EZT. Uzyskane środki pozwolą zwiększyć liczbę połączeń, a także otworzyć się na nowe kierunki. Nie ukrywam, że jako KD zrobimy wszystko, by uzyskać dofinansowanie w pełnej, wnioskowanej kwocie, co w efekcie pokryłoby koszty zakupu 5 pojazdów – zaznacza Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Warto podkreślić, że Koleje Dolnośląskie są przewoźnikiem, którego wnioski zostały rozpatrzone pozytywnie i otrzymały pełne dofinansowanie z całej zakładanej puli KPO, która wynosi 2,78 mld złotych.

Rozwój kolei i walka z wykluczeniem transportowym

Dolny Śląsk od lat konsekwentnie stawia na rozwój transportu kolejowego. Nie tylko regularnie inwestuje w nowy tabor i rewitalizuje zamknięte linie, ale również otwiera się na nowe kierunki, jak np. realizując od grudnia 2024 roku połączenie Wrocław – Zielona Góra. W 2025 roku przewoźnik planuje pokonać po torach 15 milionów kilometrów. Te kilometry oznaczają więcej par połączeń na wielu liniach, ale też szybszy czas przejazdu — głównie do miejscowości położonych na Ziemi Kłodzkiej.

Inwestujemy w kolej na każdym poziomie i jako Urząd Marszałkowski przywracamy pociągi do miejscowości wykluczonych transportowo i które ucierpiały w ubiegłorocznej powodzi. Nowe inwestycje pozwolą znacząco przyspieszyć proces i jednocześnie obsłużyć rosnącą liczbę pasażerów. To ważny krok w umacnianiu roli kolei w regionie – mówi Michał Rado, wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego odpowiedzialny za kolej.

Centrum Unijnych Projektów Transportowych podlega ministrowi właściwemu ds. transportu i zarządza funduszami pochodzącymi z Unii Europejskiej, przeznaczonymi na wspieranie inwestycji infrastrukturalnych m.in. w obszarze transportu kolejowego. Środki europejskie z KPO będą w głównej mierze wykorzystywane do refinansowania zakupów taborowych. Dofinansowanie może zostać zrealizowanie również dla przewoźników, jak w przypadku KD, którzy zainwestowali w nowy tabor ze środków własnych lub w ramach umowy kredytowej. W ubiegłym roku dolnośląski przewoźnik podpisał umowę z PKO BP na zakup 10 nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu Elf II. Do 29 sierpnia br. KD wciąż mają możliwość, w ramach jednego zamówienia, zrealizować tzw. prawo opcji i zakupić kolejnych 10 sztuk ww. pojazdów.

fot. użyczone Koleje Dolnośląskie

fot. użyczone Koleje Dolnośląskie

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Artykuł powierzony

To jest artykuł powierzony nadeslany przez naszego partnera. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść zawartą w artykule.

Zobacz także