Dodano: 30 marca 2024 09:28

Koleje Dolnośląskie pozyskały 170 mln zł z Funduszy Europejskich. Spółka planuje następne inwestycje

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Artykuł powierzony

Tematy: 


Dolnośląski przewoźnik z kolejnym europejskim dofinansowaniem na inwestycje. W ramach programu Funduszy Europejskich dla Dolnego Śląska pozyskał 170 mln zł. Zaledwie dwa tygodnie temu spółka informowała o kwocie 333 mln zł, którą otrzyma z Krajowego Planu Odbudowy. Oznacza to, że Koleje Dolnośląskie mają teraz dostęp do unijnych środków na poziomie pół miliarda złotych.

Koleje Dolnośląskie ubiegały się o środki unijne w trzech wnioskach:

  • dwa złożono w Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) w ramach KPO – dotyczyły finansowania 20 szt. pociągów Elf 2, które zostały wcześniej zakupione. Jedynie trzy wnioski do CUPT uzyskały pełne finansowanie (a dwa z nich, należące do KD, zostały uznane za najlepsze spośród wszystkich 26 aplikacji).
  • jeden złożono w ramach programu Fundusze Europejskie dla Dolnego Śląska (FEDŚ) – dotyczył on dofinansowania KD kwotą 38 mln euro, czyli ok. 170 mln zł.

– Mamy trzy karty na stole, każda na setki milionów złotych dotacji. To daje nam ogromne pole manewru w zakresie kolejnych planów na zakup nowych pojazdów – mówi Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.

REKLAMA

Odblokowanie dodatkowych 170 mln zł oznacza, że Koleje Dolnośląskie mają w tej chwili dostęp do unijnych środków na poziomie ponad pół miliarda złotych. I mogą tę kwotę zainwestować nie tylko w zakupiony już tabor, ale także ogłosić nowe przetargi.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Serdecznie gratuluję Kolejom Dolnośląskim, które stały się jedną z marek definiujących Dolny Śląsk. Gdy rozmawiam z samorządowcami w całej Polsce i mówię, że jestem z Dolnego Śląska, często słyszę: o, macie tam najlepsze koleje w Polsce! To ogromny komplement dla ponad tysiąca pracowników Kolei Dolnośląskich – mówi Cezary Przybylski, marszałek województwa dolnośląskiego.

Te “trzy karty” o których mówi Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich oznaczają, że spółka może teraz przebierać w ofertach na refinansowanie 20 pięcioczłonowych Elfów 2, lub też…

Analizujemy możliwość sfinansowania już przyznanymi, unijnymi środkami przetargów na kolejne pociągi. Na ostatniej konferencji prasowej ogłosiliśmy, że przetargi na 10 pojazdów spalinowych i 10 elektrycznych zostaną ogłoszone w związku z uwolnieniem dużych środków własnych spółki. Teraz zespół specjalistów sprawdza, jakie mamy możliwości po przyznaniu kolejnych 170 milionów złotych – mówi Wojciech Zdanowski, wiceprezes Kolei Dolnośląskich.

Pewnym jest na daną chwilę, że przetarg na 10 pojazdów spalinowych (według wstępnej deklaracji: z opcją zamówienia kolejnych 10 sztuk) nie zostanie uwzględniony w funduszach unijnych. Finansowanie taboru spalinowego z pieniędzy unijnych jest w tym momencie niemożliwe.

Dziękuję wszystkim pracownikom zaangażowanym w złożenie tych projektów. Ich ogrom pracy został oceniony najwyżej przez komisje rozstrzygające konkursy. To wielki sukces Kolei Dolnośląskich – mówi Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.

W ostatnich pięciu latach Koleje Dolnośląskie poszerzyły swój park taborowy o 31 pojazdów – sześć hybryd i 25 pociągów Elf 2 produkowanych w bydgoskiej fabryce PESA. W ciągu najbliższych paru lat, gdy zrealizowane zostaną kolejne przetargi, park taborowy KD przekroczy magiczną liczbę ponad 100 pociągów.

fot. użyczone Koleje Dolnośląskie

fot. użyczone Koleje Dolnośląskie

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Artykuł powierzony

To jest artykuł powierzony nadeslany przez naszego partnera. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść zawartą w artykule.

Zobacz także