Dodano: 13 maja 2019 17:42

Brzegi Jeziora Bystrzyckiego znów połączone! Trwa montaż unikatowej w skali kraju kładki

Tematy: 


Poszczególne elementy nowej kładki w Zagórzu Śląskim ważą nawet trzy tony. Montowane są na linach, które zostały wcześniej zawieszone pomiędzy dwoma przyczółkami. To unikatowa konstrukcja i prototypowy sposób montażu.

Kładka jest nietypowej konstrukcji. Konstrukcja wstęgowa. Cztery liny rozpięte między dwoma przyczółkami i na tych linach elementy betonowe, w tej chwili właśnie trwa ich układanie – mówi Adam Hausmann, wójt gminy Walim.

Konstrukcja kładki pozwala na to by miała ona różną szerokość. Miejscami będzie miała dwa metry, a w trzech miejscach nawet cztery metry. W najszerszych miejscach staną ławki dla turystów, na których mają pojawić się dodatkowe niespodzianki.

To trzecia tego typu konstrukcja w Polsce, ale ta jest prototypowa jeżeli chodzi o sposób montażu. Na początku wykonujemy liny, na tych linach montujemy prefabrykaty od góry, po czym są one łączone ze sobą, zespalane za pomocą zaprawy, a cała konstrukcja dodatkowo napięta –  Andrzej Olszewski, kierownik kontraktu.

Do montażu wykorzystane olbrzymie żurawie samochodowe, z których najwyższy ma nośność 250 ton. Poszczególne elementy mostu ważą od dwóch do trzech ton. Montaż rozpoczęty został od środka konstrukcji w kierunku brzegów.

Umowę na wykonanie nowej przeprawy podpisano w styczniu ubiegłego roku. Początkowo kładka, której budowa kosztowała blisko 6 milionów złotych miała być gotowa już pod koniec ubiegłego roku, tak się jednak nie stało. W międzyczasie trzeba było wzmocnić podpory, bo grunt był zbyt miękki. Ostatecznie przeprawa ma być gotowa do czerwca.

Budowa kładki nad Jeziorem Bystrzyckim. 13.05.2019 r. fot. Tomasz Trybek / Dziennik Wałbrzych

© DTP Service s.c. Wałbrzych 2015