Dodano: 28 sierpnia 2021 11:39

Jedyny parowóz na Dolnym Śląsku unieruchomiony. Nie ma pieniędzy na jego przegląd

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Tematy: 


TK-48 – jedyny czynny parowóz na Dolnym Śląsku nie wyjedzie na tory ani w tym sezonie, ani prawdopodobnie w kolejnym. Jego właściciel – Muzeum Kolejnictwa na Śląsku z Jaworzyny Śląskiej nie ma pieniędzy na przeprowadzenie niezbędnego przeglądu parowozu.

Zamknięcie i ograniczenie działalności muzeum spowodowane zarządzeniami pandemicznymi boleśnie odcisnęły się na finansach Muzeum. Chociaż otwarty teren i duże przestrzenie, na których stoją eksponaty dawały możliwość przyjęcia skromnej liczby gości, nie uratowało to muzeum przed katastrofą finansową:

– Straty są ogromne – mówi Katarzyna Szczerbińska Tercjak, szefowa jaworzyńskiego Muzeum – My przez ten Covid nie zarobiliśmy na to, żeby mieć na rewizję parowozu i to jest taki nasz główny smutek teraz. Tego parowozu zabrakło i jeszcze przez długi czas pewnie zabraknie. 

REKLAMA

Jak wyjaśnia dyrektor Szczerbińska-Tercjak przegląd rewizyjny to trwający wiele tygodni niemal całkowity demontaż parowozu, a następnie dokładny przegląd wszystkich części. Jego koszt to kilkaset tysięcy złotych. Dziś muzeum, które dodatkowo jest trakcie remontu części zabudowań, po prostu na taki remont nie stać. Parowóz jeszcze przez co najmniej półtora roku nie wyjedzie na tory.

Nadzieję na to, że kolejne lata pozwolą zebrać środki niezbędne na remont lokomotywy daje tegoroczny sezon. Jeśli kolejne nie będą gorsze – pojawi się światełko w tunelu – mówi Katarzyna Szczerbińska-Tercjak:

– W tamtym roku nie było praktycznie w ogóle turystów zagranicznych. W tym roku ten ruch zagraniczny jak najbardziej był no i w odróżnieniu od lat poprzednich ewidentnie cała Polska. Naprawdę cała Polska zwiedzała Dolny Śląsk mam wrażenie.

Będący własnością muzeum w Jaworzynie Śląskiej parowóz TK-48 to to jedyny czynny parowóz na Dolnym Śląsku i jeden z zaledwie kilku w Polsce. Od 2014 roku ciągnąc dwa odrestaurowane, zabytkowe wagony kursował na trasach południa regionu i Kotliny Kłodzkiej. Przejazdy zabytkowym pociągiem cieszyły się ogromnym powodzeniem wśród turystów i mieszkańców regionu.

Parowóz TK-48 na 65 km linii kolejowej Wrocław-Wałbrzych. fot. archiwalna. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Muzeum techniki w Jaworzynie Śląskiej. fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Turyści przy parowozie TK-48. fot. archiwalna. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Maszyniści przy parowozie TK-48. fot. archiwalna. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Parowóz TK-48 na stacji w Jaworzynie Śląskiej. fot. archiwalna. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Maszynista w parowozie TK-48. fot. archiwalna. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Maszynista w parowozie TK-48. fot. archiwalna. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Muzeum techniki w Jaworzynie Śląskiej. fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Zobacz także