Dodano: 28 sierpnia 2021 11:39
Jedyny parowóz na Dolnym Śląsku unieruchomiony. Nie ma pieniędzy na jego przegląd
Tematy: covid-19 jaworzyna śląska katarzyna szczerbińska-tercjak muzeum kolejnictwa parowóz tk-48
TK-48 – jedyny czynny parowóz na Dolnym Śląsku nie wyjedzie na tory ani w tym sezonie, ani prawdopodobnie w kolejnym. Jego właściciel – Muzeum Kolejnictwa na Śląsku z Jaworzyny Śląskiej nie ma pieniędzy na przeprowadzenie niezbędnego przeglądu parowozu.
Zamknięcie i ograniczenie działalności muzeum spowodowane zarządzeniami pandemicznymi boleśnie odcisnęły się na finansach Muzeum. Chociaż otwarty teren i duże przestrzenie, na których stoją eksponaty dawały możliwość przyjęcia skromnej liczby gości, nie uratowało to muzeum przed katastrofą finansową:
– Straty są ogromne – mówi Katarzyna Szczerbińska Tercjak, szefowa jaworzyńskiego Muzeum – My przez ten Covid nie zarobiliśmy na to, żeby mieć na rewizję parowozu i to jest taki nasz główny smutek teraz. Tego parowozu zabrakło i jeszcze przez długi czas pewnie zabraknie.
Jak wyjaśnia dyrektor Szczerbińska-Tercjak przegląd rewizyjny to trwający wiele tygodni niemal całkowity demontaż parowozu, a następnie dokładny przegląd wszystkich części. Jego koszt to kilkaset tysięcy złotych. Dziś muzeum, które dodatkowo jest trakcie remontu części zabudowań, po prostu na taki remont nie stać. Parowóz jeszcze przez co najmniej półtora roku nie wyjedzie na tory.
Nadzieję na to, że kolejne lata pozwolą zebrać środki niezbędne na remont lokomotywy daje tegoroczny sezon. Jeśli kolejne nie będą gorsze – pojawi się światełko w tunelu – mówi Katarzyna Szczerbińska-Tercjak:
– W tamtym roku nie było praktycznie w ogóle turystów zagranicznych. W tym roku ten ruch zagraniczny jak najbardziej był no i w odróżnieniu od lat poprzednich ewidentnie cała Polska. Naprawdę cała Polska zwiedzała Dolny Śląsk mam wrażenie.
Będący własnością muzeum w Jaworzynie Śląskiej parowóz TK-48 to to jedyny czynny parowóz na Dolnym Śląsku i jeden z zaledwie kilku w Polsce. Od 2014 roku ciągnąc dwa odrestaurowane, zabytkowe wagony kursował na trasach południa regionu i Kotliny Kłodzkiej. Przejazdy zabytkowym pociągiem cieszyły się ogromnym powodzeniem wśród turystów i mieszkańców regionu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Parowóz TK-48 na 65 km linii kolejowej Wrocław-Wałbrzych. fot. archiwalna. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Zobacz także
- Przed nami dwa upalne dni. Alert drugiego stopnia dla Wałbrzycha!
- Wracają kontrole na granicy z Niemcami. Tymczasowe rozwiązanie od poniedziałku
- Dolny Śląsk na VI Dorocznym Dialogu Politycznym
- Lądek-Zdrój czeka na turystów. Ślady powodzi znikają, piękno zostaje
- Zwierzak na wynos – nietypowa akcja w Świdnicy
- Stare Bogaczowice. Ważna droga do remontu – ruszają prace
Najczęściej czytane
Sytuacja trudna do zaakceptowania. Władze Wałbrzycha komentują sprawę hospicjum
Ponad 90 tysięcy odwiedzających i 600 tysięcy złotych przychodu. Wieża widokowa w Parku Sobieskiego kończy rok działalności
Głuszyca ma wody termalne, ale bez szans na kąpieliska. Miasto rozważa inne wykorzystanie odwiertu
Wałbrzych. Inwestycja za pięćset milionów Euro
Renata Wierzbicka nie chce być prezesem hospicjum. Pozostanie jednak w zarządzie