Jak się nie dać oszukać “na wnuczka”? Najlepiej nie otwierać nieznajomym. Społeczna akcja policji

22 lutego 2019 10:10. Spotkanie w komendzie Miejskiej Policji przedstawicieli firm i instytucji zaangażowanych w problematykę walki z przestępstwami "na wnuczka". 21.02.2019 r. Wałbrzych, fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Tematy: 


Nikt nie przewiduje sankcji ani kar za niewpuszczenie pracownika do mieszkania – powiedzieli na spotkaniu zorganizowanym w Komendzie Miejskiej Policji w Wałbrzychu przedstawiciele firm i instytucji zaangażowanych w problematykę kradzieży metodą ogólnie nazywaną “na wnuczka”. Nie otwierać nieznajomym osobom – to najprostszy sposób uniknięcia problemów – apelują do osób starszych.

W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele Policji, ZUS, Taurona, NFZ, spółki wodociągowej oraz wałbrzyskich spółdzielni mieszkaniowych. Dyskutowano nad metodami profilaktyki i edukacji seniorów w temacie coraz częstszych przestępstw wyłudzenia i kradzieży metodą na wnuczka.

Różne specyfiki prac poszczególnych firm łączą dwie fundamentalne zasady: każdy z pracowników powinien posiadać aktualną legitymację służbową oraz najważniejsze: pracownicy z żadnej firm nie pobierają pieniędzy i nie podpisują umów. Pamiętanie tych o tych dwóch zasadach to najprostszy sposób uniknięcia problemów.

Lepiej obcych nie wpuszczać

Tak Tauron jak i Wodociągi  podczas odczytu liczników wymagają wejścia pracowników  do domów. W przypadku jakichkolwiek obaw pamiętać należy, że żadna z firm nie przewiduje konsekwencji za nieudostępnienie pracownikom mieszkania. Informację o stanie licznika można przekazać na kartce lub telefonicznie do Biura Obsługi Klienta. Podobnie dzieje się w przypadku spółdzielni mieszkaniowych – tu odczyt liczników odbywa się w zdecydowanej większości przypadków zdalnie, bez konieczności bezpośredniego dojścia do podzielników ciepła. Mówi Karol Kalemba z Tauron Dystrybucja:

Metody ewaluują, skutek wciąż ten sam: kradzież

Podkreślono apel do seniorów o zachowanie szczególnej uwagi w kontaktach z osobami podającymi się za pracowników socjalnych, ZUS, spółek miejskich czy policji. Scenariusze wyłudzania pieniędzy wciąż ewaluują, a osoby zaangażowane w proceder są świetnie przygotowane do kontaktów ze starszymi osobami.

– Apelujemy nie tylko do seniorów. Z równym naciskiem zwracamy się do ich opiekunów o przypominanie o zachowaniu szczególnej ostrożności w przypadkach podejrzanych telefonów bądź wizyt. – podsumowywała nadkomisarz Magdalena Korościk w wydziału komunikacji społecznej wałbrzyskiej Policji.

Walka z przestępcami nie jest łatwa. Działają szybko, na terenie całego kraju i są swietnie przygotowani do rozmów z seniorami. Ci często nawet nie potrafią opisać zdarzenia. Na 24 takie przypadki w ubiegłym roku  17 pozostało nierozwiązanych.

 

Koronawirus to bardzo poważna sprawa. Nie ulegamy medialnej panice, rzetelnie informujemy. Każdą informację weryfikujemy u źródła, nie publikujemy plotek ani informacji niesprawdzonych. Nie ścigamy się.

Dołącz do czytelników Dziennik Wałbrzych.

Komentarze

Dodano: 22 lutego 2019 10:10
Pozostałe informacje
© DTP Service s.c. Wałbrzych 2015