Miało być pięknie, szybko i komfortowo. Droga ekspresowa S3 miała połączyć zachodnie wybrzeże z Dolnym Śląskiem i południową granicą z Czechami. W maju 2017 roku z Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk podpisał dokumenty przekazujące niemal 3 miliardy złotych na budowę ostatniego odcinka drogi łączącego węzeł w Bolkowie z Lubawką. 17 listopada otwarto oferty na budowę ostatniego, 15 km odcinka trasy pomiędzy Kamienną Górą a Lubawką.
Z 17 firm, które stanęły do przetargu główny inwestor – Główna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – dwie wykluczyła. Pozostałe firmy zostały poproszone o przedłużenie terminu ważności przedłożonej oferty. Nie wszystkie firmy się na to zgodziły. 9 z nich nie wyraziło zgody na przedłużenie ważności oferty i zachowanie wadium. Swój udział w postępowaniu wycofała między innymi firma Budimex, która złożyła najniższą ofertę. W tym momencie najtańszą pozostaje oferta Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia w konsorcjum z Mirbudem. Jest jednak o 11,5 mln złotych droższa niż Budimexu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Trzeba zauważyć, że zarówno oferta Budimeksu, Kobylarni, jak i 6 kolejnych ofert były wycenione poniżej budżetu inwestora, który wynosił 939,079 mln zł. Ostatnio coraz częściej zdarza się także, że GDDKiA nie wybiera ofert najtańszych. Niemniej sytuacja, w której najtańszy oferent nie przedłuża terminu związania ofertą może to być (kolejnym) potwierdzeniem narastających trudności na rynku budowlanym.
W tym momencie trwają końcowe prace na odcinku pomiędzy Zieloną Górą i Nową Solą. Na południe od Nowej Soli w stronę Lubina i dalej Legnicy i Bolkowa nie jest już tak różowo. Tam opóźnienia niektórych odcinków przekraczają nawet 400 dni.
Droga ekspresowa S3 stanowi element korytarza paneuropejskiego – Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego (CETC – The Central European Transport Corridor). Jako fragment europejskiej trasy E65, wiodącej z północy na południe Europy, docelowo połączy miasto Malmö w Szwecji, będące ważnym ośrodkiem gospodarczym i portowym, z południem Europy, a dokładniej z miejscowością Chania w Grecji.
Przyszła trasa ekspresowa, łącząca Bolków z Lubawką, jest ostatnim, nieskierowanym do realizacji odcinkiem drogi S3 w kierunku południowym. Co ważne, jest to obecnie kluczowy fragment, mogący poprawić płynność ruchu oraz tranzytu na obszarach przygranicznych z Republiką Czeską, jak i zespołu portów Szczecin-Świnoujście z południowymi sąsiadami. Zakończenie budowy trasy planowane jest na połowę 2025 roku.