Dolnośląska Organizacja Turystyczna powiela szkodliwe dla kobiet stereotypy – ostrzegają działaczki Wiosny i apelują do prezesa DOT

27 kwietnia 2021 10:10. Infografika. / screen: dolnyslask.travel.pl / Dziennik Wałbrzych

Tematy: 


„Babska wyprawa z ceramiką bolesławiecką i warsztatami zdobienia ceramiki dla matki i córki” oraz „Męska wyprawa do muzeów techniki na Dolnym Śląsku dla rodziny” to te nazwy wycieczek promowanych przez Dolnośląską Organizację Turystyczną zdaniem działaczek Wiosny powielają szkodliwe dla kobiet stereotypy. Autorki apelu do prezesa DOT chcą zmiany nazw.

Działaczki w apelu do prezesa DOT pytają wprost, dlaczego zwiedzanie Muzeum Techniki jest uznawane za atrakcję męską, a warsztaty ceramiki… „babską”.

– Bo chłopcy są dobrzy z matematyki, lubią maszyny, a w przyszłości będą inżynierami, którzy dobrze zarabiają, gdy tymczasem dziewczynki są grzeczne, mają zdolności plastyczne, np. ładnie rysują, a w przyszłości będą pięknie zdobić mieszkania, w których spędzą większość czasu wychowując dzieci i dbając o pracującego męża? – pytają w liście działaczki Wiosny.

Autorki listu podkreślają, że to stereotypy, które Dolnośląska Organizacja Turystyczna, zapewne nieświadomie, wzmacnia promując takie nazwy wycieczek. Ich zdaniem takie działanie zwalnia proces wprowadzania równouprawnienia w Polsce.

Przypominają, że w ubiegłym roku wskaźnik równouprawnienia płci, wyliczany przez Europejski Instytut do spraw Równości Kobiet i Mężczyzn, wyniósł 55,8 punktów na 100 możliwych. Uplasowało to Polskę na dwudziestym czwartym miejscu w Unii Europejskiej. W rzeczywistości oznacza to, że Polki mają mniej wolnego czasu od mężczyzn, mniej zarabiają i nie mają wpływu na decyzje polityczne.

Jedną z najważniejszych przyczyn braku równouprawnienia są stereotypy, czyli to, jak postrzegamy poszczególne płcie i ich role. Na przykład: kobiety są opiekuńcze, emocjonalne, nie mają głowy do nauk ścisłych, dobrze sprawdzają się w rolach opiekunek lub nauczycielek. Lubią różowy kolor i jako dzieci chętnie bawią się lalkami. Dlatego ich miejsce jest w domu przy dzieciach. Tymczasem mężczyzn stereotyp kreuje jako silnych, odważnych, znających matematykę, decyzyjnych, nieco szorstkich, opanowanych. Ich stereotypowym zajęciem jest płodzenie dzieci i zarabianie na dom – wyjaśniają aktywistki.

Autorki listu apelują o zmianę nazw promowanych wycieczek. Jak zareaguje Dolnośląska Organizacja Turystyczna? Dziennikarze Dziennika Wałbrzych poprosili o komentarz w tej sprawie. Do tematu będziemy wracać.

Dodano: 27 kwietnia 2021 10:10
Pozostałe informacje
© DTP Service s.c. Wałbrzych 2015