Dodano: 11 października 2024 15:20
Czechy. Oficjalnie ruszyła budowa drogi D11 od granicy do Trutnova. Prace potrwają 3,5 roku
Dziś oficjalnie rozpoczęłą się budowa autostrady D11 na odcinku od granicy z Polską do Trutnova. To największe zamówienie tego typu w historii czeskiej Dyrekcji Dróg i Autostrad. Prace na budowie odcinka liczącego ponad 21 kilometrów będą kosztowaćblisko 12 miliardów czeskich koron i potrwają 3,5 roku. – Wykonawca w pierwszej kolejności odda do użytku trzykilometrowy odcinek w pobliżu granicy z Polską, który połączy się z polską drogą ekspresową S3, pierwsze pojazdy powinny po nim wjechać już wiosną 2026 roku – informuje czeska dyrekcja dróg.
– Zaczynamy od jednego z najbardziej oczekiwanych projektów, któremu udało się pokonać wszystkie przeszkody i wreszcie możemy rozpocząć prace. Autostrada D11 jest jednym z najważniejszych elementów czeskiej sieci drogowej. Łączy Pragę ze wschodem Czech. Po ukończeniu D11 wszyscy Czesi znajdą się bliżej Morza Bałtyckiego, gdyż polska autostrada S3 połączy wówczas czeską granicę z Gdańskiem. Autostrada D11 ma także znaczenie ogólnoeuropejskie, zgodnie z międzynarodowym porozumieniem należy do europejskiego korytarza transportowego łączącego Europę Zachodnią i Wschodnią – mówi Minister Transportu Martin Kupka.
W ramach budowy powstaną dwa półkilometrowe tunele, 28 mostów, trzy przejazdy kolejowe i dziesięć ścian przeciwhałasowych o łącznej długości 1615 metrów. Jeden tunel o długości 550 metrów będzie znajdował się pod Poříčskim Hřbetem, drugi, zwany Fortyfikacją, będzie mierzył 492 metry. Na tym odcinku znajdzie się 13 większych mostów, każdy o długości ponad 100 metrów. Będą także trzy duże obiekty mostowe: najdłuższy, 715-metrowy most Poříčí, następnie most o długości 670 metrów nad doliną rzeki Ličnej i most Lampertice o długości 330 metrów.
– To niezwykle wymagająca konstrukcja, jedna z najbardziej wymagających w historii ŘSD. Dzięki ukończeniu tego odcinka autostrady D11 powstanie wysokiej jakości połączenie transgraniczne z Polską, gdy nowa droga o dużej przepustowości przejmie funkcję nieadekwatnej z punktu widzenia drogi I/16 wydajności i bezpieczeństwa. Dziś wraz z drogą I/37 łączy ważne ośrodki regionalne Jaroměř, Dvur Králové nad Labem i Trutnov z Polską. Pomimo dużych trudności budowy, pierwsi kierowcy pojadą nową autostradą już za 3,5 roku, a trzema kilometrami na granicy z Polską już za półtora roku, co znacząco odciąży polską Lubawkę i czeski Královéc” – powiedział dyrektor generalny ŘSD Radek Mátl.
Ostatni, niezrealizowany odcinek autostrady D11 z Jaroměř do Trutnova jest intensywnie przygotowywany przez ŘSD. Prawie 20-kilometrowa budowa powinna rozpocząć się jesienią 2025 r., a kierowcy powinni po niej po raz pierwszy przejechać w 2028 r. Budowę autostrady D11 z Pragi do Hradca Králové i do granicy z Polską rozpoczęto w 1978 r. Do tej pory przejechało 113 kilometrów z planowanych 154 kilometrów. Teraz autostrada kończy się na obrzeżach miasta Jaroměř.

Czechy. Oficjalnie ruszyła budowa drogi D11 od granicy do Trutnova. Prace potrwają 3,5 roku
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także
- Policja apeluje. Nie zostawiaj dziecka ani psa w nagrzanym aucie – upał może zabić
- Wałbrzych przebuduje Lubelską za 8,5 mln zł. Będą nowe parkingi i ścieżka rowerowa
- Pędził 104 km/h przez Wałbrzych. Stracił prawo jazdy, zanim zdążył się nim nacieszyć
- Samotna starość zamyka w domu. Czy jeden dzień wakacji to zbyt wiele?
- Głuszyca po raz drugi rozpoczęła lato – z rozmachem i laserami
- Przed nami dwa upalne dni. Alert drugiego stopnia dla Wałbrzycha!
Najczęściej czytane
Wałbrzych. Inwestycja za pięćset milionów Euro
Sytuacja trudna do zaakceptowania. Władze Wałbrzycha komentują sprawę hospicjum
Ponad 90 tysięcy odwiedzających i 600 tysięcy złotych przychodu. Wieża widokowa w Parku Sobieskiego kończy rok działalności
Głuszyca ma wody termalne, ale bez szans na kąpieliska. Miasto rozważa inne wykorzystanie odwiertu
Wałbrzych zyskuje nową markę! Ultima Auto otwiera salon MG!