Dodano: 11 października 2024 15:20
Czechy. Oficjalnie ruszyła budowa drogi D11 od granicy do Trutnova. Prace potrwają 3,5 roku
Dziś oficjalnie rozpoczęłą się budowa autostrady D11 na odcinku od granicy z Polską do Trutnova. To największe zamówienie tego typu w historii czeskiej Dyrekcji Dróg i Autostrad. Prace na budowie odcinka liczącego ponad 21 kilometrów będą kosztowaćblisko 12 miliardów czeskich koron i potrwają 3,5 roku. – Wykonawca w pierwszej kolejności odda do użytku trzykilometrowy odcinek w pobliżu granicy z Polską, który połączy się z polską drogą ekspresową S3, pierwsze pojazdy powinny po nim wjechać już wiosną 2026 roku – informuje czeska dyrekcja dróg.
– Zaczynamy od jednego z najbardziej oczekiwanych projektów, któremu udało się pokonać wszystkie przeszkody i wreszcie możemy rozpocząć prace. Autostrada D11 jest jednym z najważniejszych elementów czeskiej sieci drogowej. Łączy Pragę ze wschodem Czech. Po ukończeniu D11 wszyscy Czesi znajdą się bliżej Morza Bałtyckiego, gdyż polska autostrada S3 połączy wówczas czeską granicę z Gdańskiem. Autostrada D11 ma także znaczenie ogólnoeuropejskie, zgodnie z międzynarodowym porozumieniem należy do europejskiego korytarza transportowego łączącego Europę Zachodnią i Wschodnią – mówi Minister Transportu Martin Kupka.
W ramach budowy powstaną dwa półkilometrowe tunele, 28 mostów, trzy przejazdy kolejowe i dziesięć ścian przeciwhałasowych o łącznej długości 1615 metrów. Jeden tunel o długości 550 metrów będzie znajdował się pod Poříčskim Hřbetem, drugi, zwany Fortyfikacją, będzie mierzył 492 metry. Na tym odcinku znajdzie się 13 większych mostów, każdy o długości ponad 100 metrów. Będą także trzy duże obiekty mostowe: najdłuższy, 715-metrowy most Poříčí, następnie most o długości 670 metrów nad doliną rzeki Ličnej i most Lampertice o długości 330 metrów.
– To niezwykle wymagająca konstrukcja, jedna z najbardziej wymagających w historii ŘSD. Dzięki ukończeniu tego odcinka autostrady D11 powstanie wysokiej jakości połączenie transgraniczne z Polską, gdy nowa droga o dużej przepustowości przejmie funkcję nieadekwatnej z punktu widzenia drogi I/16 wydajności i bezpieczeństwa. Dziś wraz z drogą I/37 łączy ważne ośrodki regionalne Jaroměř, Dvur Králové nad Labem i Trutnov z Polską. Pomimo dużych trudności budowy, pierwsi kierowcy pojadą nową autostradą już za 3,5 roku, a trzema kilometrami na granicy z Polską już za półtora roku, co znacząco odciąży polską Lubawkę i czeski Královéc” – powiedział dyrektor generalny ŘSD Radek Mátl.
Ostatni, niezrealizowany odcinek autostrady D11 z Jaroměř do Trutnova jest intensywnie przygotowywany przez ŘSD. Prawie 20-kilometrowa budowa powinna rozpocząć się jesienią 2025 r., a kierowcy powinni po niej po raz pierwszy przejechać w 2028 r. Budowę autostrady D11 z Pragi do Hradca Králové i do granicy z Polską rozpoczęto w 1978 r. Do tej pory przejechało 113 kilometrów z planowanych 154 kilometrów. Teraz autostrada kończy się na obrzeżach miasta Jaroměř.

Czechy. Oficjalnie ruszyła budowa drogi D11 od granicy do Trutnova. Prace potrwają 3,5 roku
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także
- Sudecki Festiwal Biegów Górskich w Głuszycy. Dwa dni sportowych emocji w sercu Sudetów
- Innowacje z Dolnego Śląska na Web Summit Vancouver
- Wałbrzych ma mistrza świata w brazylijskim jiu-jitsu. Kamil Pernej triumfuje w ADCC
- Wręczono promesy dla samorządowców subregionu wałbrzyskiego
- Miał wyłudzić dwa miliony złotych podatku VAT. 53-letni mieszkaniec powiatu wałbrzyskiego z zarzutami
- Postrzelony policjant w Bolkowie. Mundurowi próbowali zatrzymać agresywnego kierowcę
Najczęściej czytane
Wałbrzych przegrywa z Wrocławiem bitwę na frekwencję. Zamek Książ za darmo dla mieszkańców dolnośląskiej stolicy
Tu wygrał Karol Nawrocki. Dane ze wszystkich komisji
Zderzenie pojazdów między Jedliną-Zdrój a Głuszycą. Ruch wahadłowy
Po 25 latach pierwszy pociąg dojechał do Karpacza! Zobacz cały przejazd
Wałbrzych. Kobieta śmiertelnie potrącona przez miejski autobus. Jest akt oskarżenia