Tematy: explore wałbrzych książ muzeum porcelany stara kopalnia wałbrzych
Założenie było proste, jeden, wspólny bilet do najważniejszych atrakcji turystycznych w Wałbrzychu. Rok temu, jako ostatnie do projektu dołączyło Muzeum Porcelany, wcześniej bilet obowiązywał już w Zamku Książ, Palmiarni i Starej Kopalni. Efekt. W ciągu roku skorzystało z niego sześć tysięcy osób.
Idea narodziła się w Zamku Książ, chodziło o to, by wykorzystać popularność atrakcji do promowania i przekierowania ruchu turystycznego do innych instytucji w mieście. Tajemnicą nie jest, że bardzo często turyści zwiedzający Książ czy Palmiarnię, po wizycie w tych miejscach po prostu wyjeżdżali z Wałbrzycha nie zaglądając już do zabytkowego Śródmieścia, Muzeum Porcelany czy Starej Kopalni.
To, że ten bilet zmienił nieco postrzeganie Starej Kopalni, jako atrakcji turystycznej podkreśla Jan Jędrasik, dyrektor Parku Wielokulturowego Stara Kopalnia.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
– Sam pomysł biletu polegał właśnie na tym, aby tego turystę, który dotrze do Zamku Książ przetransferować, brzydko mówiąc, do Śródmieścia, centrum Wałbrzycha, aby poznał inne atrakcje miasta, żeby rzeczywiście nie zawrócił w kierunku Wrocławia, Poznania czy Łodzi. Rzeczywiście staramy się to analizować. Przychody o tym mówią. Czy to jest na dziś liczba zadowalająca? Na pewno nie, ale trzeba pamiętać, że to jest dopiero drugi rok, gdy projekt obowiązuje przez pełne dwanaście miesięcy – mówi Jędrasik.
Co ciekawe, bilet Explore Wałbrzych, który był skierowany głównie do turystów indywidualnych, coraz częściej wybierany jest przez zorganizowane grupy. Część turystów podkreśla jednak, że czasami trudno jednego dnia wszystkie cztery atrakcje zwiedzić. Na taki uwagi dyrektor Starej Kopalni szybko znajduje odpowiedź.
– My też zwracamy uwagę na to, że Stara Kopalnia jest czynna w sezonie letnim dłużej. O godzinie siedemnastej jest ostatnie wejście, tak naprawdę po zwiedzeniu Zamku Książ zdąży się jeszcze dotrzeć do Starej Kopalni i ją zwiedzić – dodaje Jędrasik.
Turystów w Muzeum Porcelany i w samym Śródmieściu jest więcej, zauważa Jacek Drejer, dyrektor placówki. To około… 20 procentowy wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem, gdy bilet Explore Wałbrzych nie obejmował muzeum.
– To jest ponad dwa tysiące, niecałe trzy tysiące gości, które do nas z tym biletem dotarły. To są spore ilości turystów spoza miasta, spoza Wałbrzycha, które tu docierają – mówi Drejer.
Bilet można kupić przez internet oraz w każdej z instytucji biorącej udział w projekcie. Kupując jeden zamiast czterech biletów turysta zaoszczędzi dwadzieścia złotych.