Nowy dworzec Wałbrzych Północ w okolicach Podzamcza, Szczawienka czy Piaskowej Góry oraz tunel pod Chełmcem – taką wizję przebiegu planowanej kolei dużych prędkości roztacza prezydent Wałbrzycha. Roman Szełemej spotkał się z firmą, która zajmuje się konsultacjami projektu. Przypomnijmy, fragment linii kolejowej dużych prędkości, która ma powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego ma przebiegać przez Żarów, Świdnicę, Wałbrzych i Lubawkę.
Wałbrzych odwiedziła firma, która zajmuje się konsultacjami przyszłego projektu kolei dużych prędkości w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego.
– Według wszelkich wstępnych szacunków, które nam przedstawiono, ten dworzec Wałbrzych Północ znajdowałby się gdzieś w okolicach pomiędzy obecnym dworcem Wałbrzych Szczawienko, a Podzamczem, Piaskową Górą. Może nieco na północ od Szczawienka – mówi Roman Szełemej, prezydent Wałbrzycha.
Dworzec miałby być zlokalizowany w północnej części Wałbrzycha. Przebieg trasy przez Wałbrzych wiązałby się z dość spektakularnym projektem tunelu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
– Wszystko na to wskazuje, że takim spektakularnym przebiegiem przez Wałbrzych byłby tunel pod masywem Chełmca, bo inaczej nie da się to prawdopodobnie przeprowadzić – dodaje Szełemej.
W najbliższym czasie mają być organizowane w tej sprawie konsultacje z mieszkańcami Wałbrzycha.
Przypomnijmy, w sierpniu podpisano umowę na przygotowanie studium wykonalności, czyli dokumentu, który odpowie na pytanie czy taka inwestycja ma sens. To w ramach tych prac odbywają się konsultacje.
Dokumentacja ma powstać w ciągu roku. Studium wskaże miedzy innymi rekomendowany przebieg przyszłej linii. Opracowane zostaną także prognozy ruchu.
Zgodnie z zapowiedziami, linia dużej prędkości ma skrócić czas dojazdu z Wałbrzycha do Wrocławia z godziny do czterdziestu minut. Do Warszawy z pięciu godzin do dwóch godzin i trzydziestu pięciu minut.
Korzystniejszy ma być także przejazd koleją z Wrocławia do Pragi. Podróż ma trwać dwie godziny i trzydzieści minut, dwa razy krócej niż dziś.
Inwestycje kolejowe w ramach CPK na Dolnym Śląsku to około 120 nowych kilometrów linii kolejowych i około 125 km modernizacji istniejących. W całej Polsce to blisko 1800 km nowych tras, które mają powstać do końca 2034 roku.