Nowa stacja kolejowa na Podzamczu i tunel pod Chełmcem. Pełna rozmachu wizja szybkiej kolei w Wałbrzychu

12 listopada 2021 13:34. Wałbrzyskie osiedle mieszkaniowe Podzamcze. fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Nowy dworzec Wałbrzych Północ w okolicach Podzamcza, Szczawienka czy Piaskowej Góry oraz tunel pod Chełmcem – taką wizję przebiegu planowanej kolei dużych prędkości roztacza prezydent Wałbrzycha. Roman Szełemej spotkał się z firmą, która zajmuje się konsultacjami projektu. Przypomnijmy, fragment linii kolejowej dużych prędkości, która ma powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego ma przebiegać przez Żarów, Świdnicę, Wałbrzych i Lubawkę.

Wałbrzych odwiedziła firma, która zajmuje się konsultacjami przyszłego projektu kolei dużych prędkości w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Według wszelkich wstępnych szacunków, które nam przedstawiono, ten dworzec Wałbrzych Północ znajdowałby się gdzieś w okolicach pomiędzy obecnym dworcem Wałbrzych Szczawienko, a Podzamczem, Piaskową Górą. Może nieco na północ od Szczawienka – mówi Roman Szełemej, prezydent Wałbrzycha.

REKLAMA

Dworzec miałby być zlokalizowany w północnej części Wałbrzycha. Przebieg trasy przez Wałbrzych wiązałby się z dość spektakularnym projektem tunelu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Wszystko na to wskazuje, że takim spektakularnym przebiegiem przez Wałbrzych byłby tunel pod masywem Chełmca, bo inaczej nie da się to prawdopodobnie przeprowadzić – dodaje Szełemej.

W najbliższym czasie mają być organizowane w tej sprawie konsultacje z mieszkańcami Wałbrzycha.

Przypomnijmy, w sierpniu podpisano umowę na przygotowanie studium wykonalności, czyli dokumentu, który odpowie na pytanie czy taka inwestycja ma sens. To w ramach tych prac odbywają się konsultacje.

Dokumentacja ma powstać w ciągu roku. Studium wskaże miedzy innymi rekomendowany przebieg przyszłej linii. Opracowane zostaną także prognozy ruchu.

Zgodnie z zapowiedziami, linia dużej prędkości ma skrócić czas dojazdu z Wałbrzycha do Wrocławia z godziny do czterdziestu minut. Do Warszawy z pięciu godzin do dwóch godzin i trzydziestu pięciu minut.

Korzystniejszy ma być także przejazd koleją z Wrocławia do Pragi. Podróż ma trwać dwie godziny i trzydzieści minut, dwa razy krócej niż dziś.

Inwestycje kolejowe w ramach CPK na Dolnym Śląsku to około 120 nowych kilometrów linii kolejowych i około 125 km modernizacji istniejących. W całej Polsce to blisko 1800 km nowych tras, które mają powstać do końca 2034 roku.

CPK kolej szprychy fot. użyczone / materiały prasowe CPK

 

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Dodano: 12 listopada 2021 13:34
`