Tematy: a4 autostrada drogi
Z apelem o jak najszybszą rozbudowę, czyli poszerzenie dolnośląskiego odcinak A4 zwrócili się do rządu i posłów Prawa i Sprawiedliwości posłowie… Platformy Obywatelskiej. Ich zdaniem inwestycję trzeba rozpocząć natychmiast, bo w przeciwnym razie Dolny Śląsk czeka paraliż. Zdaniem posłów PO obecne tempo prac nad projektem sprawi, że rozbudowaną A4 pojedziemy dopiero po 2030 roku.
Parlamentarzyści Platformy Obywatelskiej przypominają, że w czasie kampanii wyborczej premier Mateusz Morawiecki zapowiadał dodatkowe pieniądze na poszerzenie lub budowę nowej autostrady. Tymczasem, realizacja inwestycji w zaplanowanym tempie nie wróży nic dobrego.
W odpowiedzi na zapytanie poselskie skierowane do Ministra Infrastruktury posłowie PO otrzymali odpowiedź, że trwające prace przygotowawcze zakończą się do 2022 roku. Natomiast realizacja inwestycji w systemie „projektuj i buduj” w ciągu siedmiu lat.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
„Wyraźnie widać, że rząd PiS przekłada rozbudowę autostrady A4, choć wie, że jest to poważny problem. Realnie można ocenić, że ta inwestycja powstanie dopiero po 2030 roku. Można to skwitować następującym stwierdzeniem: Pan Premier Morawiecki w pięknych słowach obiecuje gruszki na wierzbie. Szanowni Państwo, nikt tyle nie obieca w przyszłości ile obieca Premier Morawiecki. Obieca za 10 lat…Apelujemy w tym miejscu do wszystkich – do Rządu, do posłów PiS, do wszystkich, od których rozbudowa A4 zależy – nie czekajcie na paraliż Dolnego Śląska. Zróbcie coś. Zróbcie coś teraz!” – apelował w czasie spotkania z dziennikarzami we Wrocławiu poseł Michał Jaros.
Przypomnijmy, w grudniu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na opracowanie studium korytarzowego wraz z analizą techniczno-ekonomiczno-logistyczną. Pod uwagę brane są trzy warianty obejmujące odcinek od Wrocławia do Krzyżowej.
Pierwszy wariant zakłada rozbudowę istniejącej autostrady A4. Obejmuje on budowę jednej jezdni (trzy pasy ruchu i pas awaryjny) równolegle do istniejącej trasy, po przebudowie węzłów i budowie nowych obiektów inżynieryjnych, a następnie przełożenie ruchu na wybudowaną nitkę. Później stara A4 została by rozebrana i w jej miejsce powstała by druga nitka nowej drogi.
Drugi wariant to propozycja budowy zupełnie nowej trasy na południe od istniejącej na odcinku od węzła Wrocław Wschód do Legnicy i rozbudowa po istniejącej drodze na odcinku Legnica – Krzyżowa. Na istniejącym obecnie odcinku A4, który zostałby zastąpiony nową trasą powstały by skrzyżowania jednopoziomowe.
Trzeci wariant zakłada budowę nowej drogi, na południe od istniejącej trasy, na odcinku od węzła Wrocław Wschód, aż do węzła Krzyżowa.