Recepta na korki na A4. GDDKiA pyta: rozbudować istniejącą autostradę czy budować nową drogę?

17 grudnia 2018 17:03. Autostrada A4. Fot. archiwalna

Tematy: 


Specjalistyczna firma ma wskazać, który z proponowanych wariantów jest najlepszy. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła dziś przetarg na opracowanie studium korytarzowego wraz z analizą techniczno-ekonomiczno-logistyczną. Pod uwagę brane są trzy warianty obejmujące odcinek od Wrocławia do Krzyżowej.

Pierwszy wariant zakłada rozbudowę istniejącej autostrady A4. Obejmuje on budowę jednej jezdni (trzy pasy ruchu i pas awaryjny) równolegle do istniejącej trasy, po przebudowie węzłów i budowie nowych obiektów inżynieryjnych, a następnie przełożenie ruchu na wybudowaną nitkę. Później stara A4 została by rozebrana i w jej miejsce powstała by druga nitka nowej drogi.

Drugi wariant to propozycja budowy zupełnie nowej trasy na południe od istniejącej na odcinku od węzła Wrocław Wschód do Legnicy i rozbudowa po istniejącej drodze na odcinku Legnica – Krzyżowa. Na istniejącym obecnie odcinku A4, który zostałby zastąpiony nową trasą powstały by skrzyżowania jednopoziomowe.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Trzeci wariant zakłada budowę nowej drogi, na południe od istniejącej trasy, na odcinku od węzła Wrocław Wschód, aż do węzła Krzyżowa.

Firmy mogą zgłaszać się do przetargu do 22 stycznia. Umowa z wykonawcą analizy miałby być podpisana w kwietniu. Firma dostanie 270 dni na przygotowanie dokumentów.

To pierwszy krok do rozbudowy lub budowy zupełnie nowego odcinka A4. Dopiero po zakończeniu tego procesu podjęta zostanie decyzja jaki wariant wybrać, i dopiero wtedy rozpocznie się proces przygotowywania dokumentacji projektowej. Termin rozpoczęcia realizacji wybranego wariantu nie jest jeszcze znany.

Wybudowany w latach 30. XX wieku dolnośląski odcinek A4 to najstarsza autostrada w Polsce. Na odcinku od Wrocławia do Krzyżowej droga nie spełnia standardów ustalonych dla autostrad. Brakuje pasa awaryjnego i Miejsc Obsługi Podróżnych. Przebudowy wymagają także węzły.

Dziennie trasę pokonuje nawet sto tysięcy samochodów. Statystycznie, na wspomnianym odcinku dochodzi do trzech wypadków czy kolizji każdego dnia.

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Dodano: 17 grudnia 2018 17:03
`