Dodano: 19 sierpnia 2021 08:11

2,5 godziny z Wałbrzycha do Warszawy. Tyle samo z Wrocławia do Pragi. Politycy kuszą szybką koleją

Tematy: 


Żarów, Świdnicę, Wałbrzych i Lubawkę ma połączyć fragment linii dużej prędkości, która powstanie w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego. W Wałbrzychu podpisano umowę na przygotowanie studium wykonalności, czyli dokumentu, który odpowie na pytanie czy taka inwestycja ma sens.

Umowa na przygotowanie dokumentacji opiewa na ponad piętnaście milionów złotych. Studium to dokument, który poprzedza przygotowanie właściwej dokumentacji projektowej.

Cała ta kolejowa trasa to swoisty kręgosłup systemu kolejowego CPK. Będzie łączyła południowo-zachodnią Polskę z jej centrum, dzięki czemu skutecznie przysłuży się do walki z wykluczeniem komunikacyjnym w tej części kraju – mówi wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Odcinek z Żarowa do Lubawki to przykład współpracy kolejowych inwestorów z sąsiednich krajów w ramach międzynarodowego korytarza europejskiej sieci TEN-T. Docelowo połączymy się z inwestycją przygotowywaną przez Czechów, tworząc połączenie kolejowe Warszawy i Wrocławia z Pragą. W tym celu swoje działania koordynują spółka CPK i przedsiębiorstwo Správa železnic, czyli zarządca infrastruktury kolejowej w Czechach – dodaje Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

Dokumentacja ma powstać w ciągu roku. Studium wskaże miedzy innymi rekomendowany przebieg przyszłej linii. Opracowane zostaną także prognozy ruchu.

Zgodnie z zapowiedziami, linia dużej prędkości ma skrócić czas dojazdu z Wałbrzycha do Wrocławia z godziny do czterdziestu minut. Do Warszawy z pięciu godzin do dwóch godzin i trzydziestu pięciu minut.

Korzystniejszy ma być także przejazd koleją z Wrocławia do Pragi. Podróż ma trwać dwie godziny i trzydzieści minut, dwa razy krócej niż dziś.

Inwestycje kolejowe w ramach CPK na Dolnym Śląsku to około 120 nowych kilometrów linii kolejowych i około 125 km modernizacji istniejących. W całej Polsce to blisko 1800 km nowych tras, które mają powstać do końca 2034 roku.

W podpisaniu umowy na studium wykonalności uczestniczyli także Michał Dworczyk, Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów oraz Cezary Przybylski, Marszałek Województwa Dolnośląskiego.

Centralny Port Komunikacyjny – Podpisanie umowy na orapcowanie Studium wykonalności. fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Centralny Port Komunikacyjny – Podpisanie umowy na orapcowanie Studium wykonalności. fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Centralny Port Komunikacyjny – Podpisanie umowy na orapcowanie Studium wykonalności. fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Centralny Port Komunikacyjny – Podpisanie umowy na orapcowanie Studium wykonalności. fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Centralny Port Komunikacyjny – Podpisanie umowy na orapcowanie Studium wykonalności. fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Centralny Port Komunikacyjny – Podpisanie umowy na orapcowanie Studium wykonalności. fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Centralny Port Komunikacyjny – Podpisanie umowy na orapcowanie Studium wykonalności. fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Centralny Port Komunikacyjny – Podpisanie umowy na orapcowanie Studium wykonalności. fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Centralny Port Komunikacyjny – Podpisanie umowy na orapcowanie Studium wykonalności. fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Centralny Port Komunikacyjny – Podpisanie umowy na orapcowanie Studium wykonalności. fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Centralny Port Komunikacyjny – Podpisanie umowy na orapcowanie Studium wykonalności. fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Zobacz także