Po miesiącach ustaleń własności gruntów, projektów i przygotowań przebudowa dworca Wałbrzych Szczawienko staje się faktem. 29 czerwca 2016 roku Urząd Miasta ogłosił przetarg na prace związane z modernizacją budynku dworcowego oraz przystosowaniem przylegającego doń terenu do funkcji Park’n Ride. Wymienione w specyfikacji przetargowej prace dotyczą całkowitej renowacji budynku dworcowego, wykonania drogi dojazdowej z przystankiem autobusowym, elementów małej architektury, wycinki niektórych drzew oraz wykonanie nowych nasadzeń.
Niestety, na projekcie próżno szukać ścieżki rowerowej, mimo jej wyszczególnienia w warunkach przetargowych. Nie dopatrzyliśmy się też zbyt wielu stojaków rowerowych – jak na park’n ride 5 miejsc dla rowerów wydaje nam się niezbyt wielką ilością.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Okres potrzebny na realizację zadania wyznacza się na 12 miesięcy. Głównymi kryteriami wyboru oferty mają być cena i okres rękojmi, w stosunku 60/40.
Remont i dopasowanie do nowych założeń peronów dworcowych należy do PKP. Do kolei należy także tunel pomiędzy ulicami Wrocławską a Stacyjną. Remont tych dwóch elementów ma być prowadzony równolegle do prac prowadzonych w samym budynku i otoczeniu dworca. Niestety nie wiemy, czy uda się wyremontować i udostępnić nieczynny obecnie tunel pieszy, łączący perony z ulicą Wrocławską (na wysokości domu dziecka Rodzinka). Jego renowacja byłaby niewątpliwie ogromnym ułatwieniem dla mieszkańców Szczawienka i Podzamcza.
***
Budynek dworcowy dzisiejszej stacji Wałbrzych Szczawienko oddany został do użytku w marcu 1853. Od tego czasu kilkakrotnie zmieniał nazwę: od pierwotnej Sorgau, Nieder-Salzbrunn przez Słońsk aż do dzisiejszej Szczawienko. Okazały budynek to pozostałość dawnej świetności dworca, który do lat 60. XX w. był punktem węzłowym, w którym linia kolejowa łączyła Wrocław ze Szczawnem-Zdrój i czeskim Mezimesti.