[1/28]

Złoty pociąg: Dzień drugi prac na przygotowawczych. Gorzkie słowa Kopra o władzach miasta podczas konferencji prasowej

Tematy: 


Podczas drugiego dnia prac na 65 km kontynuowano prace porządkowe i niwelacyjne, przygotowywano teren do wjazdu ciężkiego sprzętu budowlanego. Nadal trwała wykonywana etapami wycinka drzew. Około godziny 16. zorganizowano pierwszą konferencję prasową.

Pełniący funkcję rzecznika prasowego firmy XYZ Andrzej Gaik poinformował dziennikarzy o zakresie i stopniu zaawansowania prowadzonych prac. Oficjalnie poznaliśmy plan i harmonogram działań: po zakończeniu etapu przygotowawczego, 15 sierpnia na teren zostaną zaproszeni prywatni posiadacze i operatorzy georadarów. Będą mogli przeprowadzić badania i pomiary, a ich wyniki porównać z tymi, jakimi dysponują odkrywcy.

16 sierpnia wjedzie ciężki sprzęt i rozpoczną się właściwe prace. Wyznaczono 3 miejsca, które zostaną rozkopane i poddane weryfikacji. Ten etap ma trwać ok 10 dni, ale zdaniem Gaika kluczowym będzie pierwszy tydzień. Po upływie tego czasu już będzie wiadomo, czy Koper z Richterem odnieśli sukces, czy ponieśli klęskę.

Gaik zaprzeczył także doniesieniom medialnym o blokowaniu dostępu do informacji. Potwierdził komercyjny, płatny dostęp do materiałów wideo zrealizowanych na miejscu przez ekipę, a zakaz dostępu dziennikarzy do miejsca prowadzenia prac uzasadnił względami bezpieczeństwa na terenie, gdzie operuje ciężki sprzęt, buldożery, koparki i ciężarówki.

– Nie ma i nie będzie żadnej blokady medialnej, a wejść na teren nie będzie można wyłącznie ze względów bezpieczeństwa – powiedział Andrzej Gaik.

Przygotowania do operacji poszukiwania złotego pociągu trwały 8 miesięcy. Przez ten czas konieczne było skompletowanie całego szeregu dokumentów i pozwoleń, ustalenie harmonogramu prac i przede wszystkim zgromadzenie niezbędnych do tego funduszy. Cała operacja finansowana jest wyłącznie ze środków własnych Kopera i Richtera, a jej koszt szacowany na 140 tysięcy złotych. Jak powiedział Andrzej Gaik, po słynnej konferencji podczas której naukowcy z AGH odrzucili możliwość obecności jakiegokolwiek składu na 65 km badacze stracili wszystkich sponsorów swoich badań.

Zapytani o współpracę z władzami miasta Koper i Richter nie kryli żalu:

Władze miasta nie są w ten projekt zaangażowane. Nie przeszkadzają, ale nie są zainteresowane ani finansowo, ani mentalnie – powiedzieli do zebranych dziennikarzy Gaik i Koper.

W odpowiedzi na zadane przez dziennikarza Radia Wrocław pytanie o oczekiwane rezultaty prac w imieniu eksploratorów głos zabrał Andrzej Gaik:

Spodziewamy się znaleźć przede wszystkim torowisko, które tu prawdopodobnie się znajduje. Może zwrotnice i rozjazdy. Tunel, a może nawet dwa, z tym, że tunel wysadzony. Jeśli on tam jest to został przed zakończeniem II wojny światowej wysadzony. Najprawdopodobniej koparka najpierw natrafi na masę betonu przewiązanego zbrojeniem i przemieszanego z gruzem. Być może w tym tunelu jest pociąg… co w nim jest – tego nikt nie wie.

– My na pewno nie będziemy odkopywać pociągu. To jest jedynie badanie tego miejsca. Chcemy udowodnić, że nasze badania były miarodajne i to jest dla nas najważniejsze. Czy tam będzie pociąg złoty czy pancerny – jest to w tej chwili sprawa drugorzędna – dodał Piotr Koper.

13.08.2016 Wałbrzych. Złoty pociąg. Pierwsza od rozpoczęcia prac na 65 km konferencja prasowa eksploratorów próbujących odnaleźć tzw. złoty pociąg. fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

13.08.2016 Wałbrzych. Złoty pociąg. Pierwsza od rozpoczęcia prac na 65 km konferencja prasowa eksploratorów próbujących odnaleźć tzw. złoty pociąg. fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Komentarze


  • dr-potasik napisał(a):

    ruskie juz tam byly

  • adulk napisał(a):

    to czy o bedzie tam pociag czy nie jest s[prawą drugorzędną? a chodzi jedynie o potwierdzenie wyniku badan.. co ten pan bredzi.. co? mamy teraz rozumiec że chce tylko zobaczyc czy jest tam torowisko? no prosze..

  • Paweł napisał(a):

    Życzę powodzenia.

  • Mario napisał(a):

    Oby to był pociąg. Może być bez złota, byle to był pociąg

  • mieszkaniec napisał(a):

    Przecież te badania nie mają w zamierzeniu okryć pociągu , tylko tunel (od zewnątrz) lub tory. A to AGH dopuszcza.

  • mm napisał(a):

    Koper powinien porozmawiać z Gaikiem – ten to chrzani jak potłuczony w filmiku na stronie xyz że odkopią tunel do Riese albo do Książa – który jest po drugiej stronie torów.

  • © DTP Service s.c. Wałbrzych 2015