#socialmediamarketing START! Jak profesjonalnie prowadzić fanpage na Facebook’u? Częśc 2 – Oznaczanie osób, stron i miejsc.

3 lipca 2015 10:28. © Tekst i pomysł na cykl: Kinga Rękawiczna | PR Media & Kreacja

Tematy: 


W tej części cyklu #socialmediamarketing START! zajmujemy się działaniami praktycznymi na portalu Facebook. W ubiegłym tygodniu omówiłam, jak dobrze opisywać zdjęcia.  Dziś pokażę, jak nawiązywać interakcje z innymi użytkownikami Facebooka. Przedstawię, jak „oznaczać” osoby i strony, zarówno na naszych prywatnych profilach oraz publicznych fanpejdżach na portalu Facebook.

Na początek odrobinka teorii i wyjaśnianie haseł:

1. „oznaczaniem” nazywamy wskazanie dokładnej osoby lub strony (fanpejdża) na Facebooku w naszym wpisie tekstowym (tzw. statusie) lub opisie zdjęcia czy filmu. Można to określić jako „wewnętrzne linkowanie” w obrębie portalu, w tym przypadku Facebooka. Oznaczenie osoby sprawi, że nazwa wyświetli się na niebiesko (tak jak polinkowane strony www, tzw. hiperłącza). Po kliknięciu na oznaczone (polinkowane) miejsce, zostaniemy przeniesieni dokładnie do miejsca wskazanego przez autora / administratora treści. Dzięki temu czytelnicy unikną pomyłki. Gdyby mieli szukać samodzielnie, mogliby przez przypadek trafić na inną stronę lub o podobnej nazwie czy zduplikowaną lub starą. Dzięki oznaczeniu trafią dokładnie tam, gdzie chcemy ich skierować. Dodatkowe bonusy to oszczędność czasu czytelnika i wzajemna promocja stron dla administratorów.

#socialmediamarketing START!. Screenshot. Przygotowała Kinga Rękawiczna

#socialmediamarketing START!. Screenshot. Przygotowała Kinga Rękawiczna

REKLAMA

2. Profil prywatny: osobowy profil, który zakłada każdy użytkownik portalu przy pierwszym logowaniu. Można to pominąć i zalogować się od razu jako administrator strony (fanpejdża), jednakże większość użytkowników korzysta z tego portalu poprzez swoje osobiste konta. Jako przykład konta prywatnego zamieszczam swoje:

#socialmediamarketing START!. Screenshot. Przygotowała Kinga Rękawiczna

#socialmediamarketing START!. Screenshot. Przygotowała Kinga Rękawiczna

3. Strona publiczna na Facebooku, czyli fanpage (po polsku fanpejdż). Jest to publiczna strona firmy, osoby publicznej, biznesu, organizacji, mediów lub inna. Facebook oferuje bardzo wiele kategorii do wyboru. Dzięki fanpejdżom firmy mogą pokazać i reklamować na Facebooku swoje produkty, politycy informować o poczynaniach a organizacje utrzymywać kontakt ze swoimi członkami. To tylko niewielki przekrój możliwość publicznych stron na Facebooku.
Przykładowy fanpejdż (nazwa własna): firma Media & Kreacja.
Kategoria (wybrane z menu Facebooka): Firmy i organizacje
Opis własny (ograniczona ilość znaków możliwych do użycia w opisie): Szkolenia z zakresu Social Media, Public Relations, tworzenie i pozycjonowanie stron www.
Podkategorie (wybrane z menu Facebooka): Public Relations, usługi w zakresie promocji produktu, Rekrutacja i szkolenia.

#socialmediamarketing START!. Screenshot. Przygotowała Kinga Rękawiczna

#socialmediamarketing START!. Screenshot. Przygotowała Kinga Rękawiczna

Ciekawostka: użytkownik możne wybrać maksymalnie trzy podkategorie. Czasami zdarza się, że nie uda się dokładnie dopasować kategorii do naszej działalności. Dodatkowo warto zaznaczyć, że Facebook raz na jakiś czas wprowadza różne zmiany ustawień. Niektóre z nich dotyczą także rodzajów wybieralnych kategorii i podkategorii. Kilka lat temu można było stworzyć stronę z kategorii: Miasto. Wrocław „zdążył” dobrze ustawić swoją kategorię. Dziś już zniknęła. Do wyboru pozostały m.in. organizacje rządowe i pozarządowe. „Miast” brak.

#socialmediamarketing START!. Screenshot. Przygotowała Kinga Rękawiczna

#socialmediamarketing START!. Screenshot. Przygotowała Kinga Rękawiczna

4. Miejsca. Wyżej pokazany fanpejdż miasta Wrocławia jest przykładem strony, która jest jednocześnie miejscem. Wrócę do rozwinięcia tej teorii w kolejnych tygodniach, aby nie „zagmatwać” tematu stron i miejsc.
To tyle z „odrobiny” teorii. Nawet próbując skrócić moje socialmediowe teksty i wstawić więcej obrazów, okazuje się, że nie jest to proste ;)
Zatem przejdźmy do sedna sprawy.

***

OZNACZANIE OSÓB PRYWATNYCH NA PORTALU FACEBOOK

#socialmediamarketing START!. Screenshot. Przygotowała Kinga Rękawiczna

#socialmediamarketing START!. Screenshot. Przygotowała Kinga Rękawiczna

Klikamy przycisk „oznacz zdjęcie”, najeżdżamy kursorem na osobę, którą chcemy oznaczyć, klikamy w tym miejscu na zdjęciu, gdzie znajduje się interesująca nas osoba.

#socialmediamarketing START!. Screenshot. Przygotowała Kinga Rękawiczna

#socialmediamarketing START!. Screenshot. Przygotowała Kinga Rękawiczna

Pojawia się okienko w którym zaczynamy wpisywać imię i nazwisko. W tym momencie Facebook sam dopowiada osoby, a my wybieramy tę, o którą nam chodzi.

#socialmediamarketing START!. Screenshot. Przygotowała Kinga Rękawiczna

#socialmediamarketing START!. Screenshot. Przygotowała Kinga Rękawiczna

Po zakończeniu wpisywania imienia i nazwiska klikamy „enter” lub po prostu przechodzimy do dalszego oznaczania.
Dzięki temu zabiegowi zdjęcie zobaczą znajomi wszystkich osób oznaczonych na zdjęciu, co znacznie zwiększy jego popularność i zasięg. Działa to zarówno na prywatnych profilach jak i na publicznych stronach. Jest to jeden ze sposobów wzniecania interakcji w mediach społecznościowych oraz udostępniania większej ilości informacji na temat osób, których piszemy. Facebook zachęca do dzielenia się w tej sposób swoimi przeżyciami, doświadczeniami i wspomnieniami. Na jednym zdjęciu można oznaczyć maksymalnie 50 osób lub stron.

UWAGA: łatwiej oznacza się osoby prywatne na naszych prywatnych kontach. Trudniej jest, jeżeli chcemy oznaczyć osobę prywatną na publicznym zdjęciu na stronie (fanpejdżu). Wtedy z poziomu strony na facebooku (widok z przykładu nr. 3 – Strona publiczna na Facebooku) nie będziemy mogli oznaczyć osób prywatnych, jedynie osoby publiczne (które założyły swoją stronę o takim statusie) i inne publiczne strony. Dopiero działając jako administrator strony, jednakże ze swojego prywatnego konta (widok z przykładu nr. 2 – Profil prywatny: osobowy profil), możemy oznaczać osoby, choć nie zawsze się do udaje (o różnych utrudnieniach i ciekawostkach napiszę jeszcze kiedy indziej). Czasami trzeba po prostu poczekać chwilę i spróbować jeszcze raz (można to porównać do restartu komputera).

Dodatkowo osoba prywatna, którą oznaczymy, otrzyma powiadomienie o takim działaniu. W zależności od ustawień prywatności znacznik osoby dodany przez stronę będzie widoczny na prywatnym profilu, lub jedynie na stronie, która oznaczyła. Jeżeli osoba, którą chcemy oznaczyć, ma zablokowane możliwości oznaczania jej przez strony, znacznik nie będzie widoczny w ogóle. Każdy użytkownik w swoich ustawieniach prywatności może zaznaczyć opcję, czy chce lub nie, aby strony (fanpejdże) mogły go oznaczać. Domyślnie te opcje zezwalają na oznaczanie.
Informacja o oznaczeniu przez stronę jest widoczna w Dzienniku aktywności użytkownika. Ikonka kuli ziemskiej oznacza, że treść / zdjęcie jest publiczne i widoczne dla wszystkich użytkowników serwisu. My, jako prywatni użytkownicy, możemy zdecydować, czy post ma być widoczny na naszych „tablicach”, i na naszym prywatnym koncie. Jeżeli znacznik nam nie odpowiada, możemy to zgłosić do administratorów serwisu Facebook, a oznaczenie naszego imienia i nazwiska oraz link wiążący je ze stroną która nas oznaczyła – zniknie.

#socialmediamarketing START!. Screenshot. Przygotowała Kinga Rękawiczna

#socialmediamarketing START!. Screenshot. Przygotowała Kinga Rękawiczna

OZNACZANIE OSÓB PUBLICZNYCH I FIRM ORAZ MIEJSC A PORTALU FACEBOOK – już w kolejnych tygodniach w części drugiej i trzeciej:

Jak profesjonalnie prowadzić fanpage na portalu Facebook? Oznaczanie osób i firm Part 2.2 i Part 2.3
#socialmediamarketing START!

Do przeczytania!

Kinga Rękawiczna

Jeżeli potrzebujecie więcej, szybciej i bardziej dokładnie dowiedzieć się, jak „obsługiwać” social media dla kreacji własnego wizerunku lub promocji firmy czy instytucji – zachęcam do kontaktu. Firma Media & Kreacja zajmuje się szkoleniami z zakresu social media oraz Public Relations dla osób publicznych i firm. Natomiast jeżeli w powyższym tekście cokolwiek wymaga dodatkowego wyjaśnienia – informujcie. Będę zamieszczać dodatkowe wyjaśnienia, print screeny lub filmiki. Zachęcam do kontaktu.

Kinga Rękawiczna www.mediakreacja.pl
Facebook: www.facebook.com/socialmediapromocjaPR

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Dodano: 3 lipca 2015 10:28
`